På vår webbplats använder vi cookies som gör att ditt besök ska fungera bättre. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Mer om cookies.
Med en digital brevlåda får du post från oss och andra myndigheter digitalt i stället för på papper. Det är gratis och säkert.
Med en digital brevlåda har du alltid tillgång till din post och du tar emot den snabbt, säkert och miljövänligt. Du läser den på din mobil, dator eller läsplatta.
I dagsläget kan du som har fått lösöre utmätt (du som har en skuld), exempelvis möbler, konst, hemelektronik eller verktyg, och du som vill ha betalt (sökande) få utskick från oss. Utskicken är
Den som vill ha betalt, sökande, kan få utskick om
Den som ska betala, gäldenär, kan få utskick om:
Framöver kan vi erbjuda fler utskick som digital post.
För den som vill ha betalt, sökande, exempelvis:
För den som ansöker om betalningsföreläggande, sökande, exempelvis:
För den som får ett betalningsföreläggande, svarande, exempelvis:
För den som har skuldsanering:
Motsvarande utskick, som gäller skuldsanering, ska även den som vill ha betalt, borgenären, få. Det är främst de borgenärer som saknar möjlighet till så kallad filkommunikation.
Till skillnad från vanliga mejl är den digitala brevlådan säker, eftersom inloggning sker med e-legitimation. En digital brevlåda är gratis, miljövänlig och tillgänglig var du än är.
Om du inte redan har en digital brevlåda ska du välja en. De här brevlådorna kan företag, privatpersoner eller de som har enskild firma välja:
Oavsett vilken av brevlådorna du väljer får du din myndighetspost dit. I några av brevlådorna får du även post från företag.
Varje brevlådeoperatör har egna rutiner för att meddela att du har fått post. Du kan till exempel få ett mejl eller sms. Gå in på operatörens webbplats och läs vad som gäller för den digitala brevlåda du har valt.
För att se din post ska du logga in med e-legitimation, till exempel mobilt Bank-id. Det är bara du som har åtkomst till din digitala post.
Om du vill att någon annan ska ha rätt att läsa och hantera din post, kontakta din operatör för att få svar på om den möjligheten finns.
Myndigheten för digital förvaltning, DIGG, ansvarar för infrastrukturen för digital post och för brevlådan Min myndighetspost.
Blanketter/Trycksaker
Telefonnummer till växel och kundservice:
0771-73 73 00
Måndag-fredag klockan 8-16.