Rättelse av uppgifter

Du kan ansöka om rättelse om du anser att vi har felaktiga eller missvisande uppgifter om dig.

När rättar vi uppgifter?

Vi kan i vissa fall rätta felaktiga eller missvisande uppgifter i våra register. Det kan till exempel handla om att du

  • inte fått information eller uppmaning om att du har en skuld att betala innan den registrerades hos oss
  • betalat hela skulden innan den registrerades hos oss.

Skulden ska vara betald eller återkallad

Tänk på att du ska ha betalat hela skulden eller att den du har en skuld till har återkallat den för att uppgifterna ska vara missvisande.

Hur gör du för att begära rättelse?

Du ska lämna in en ansökan till oss om du vill att vi prövar uppgifter om dig.

Din ansökan ska innehålla

  • ditt personnummer eller organisationsnummer
  • information om vilka uppgifter du vill att vi prövar, exempelvis målnummer eller vem som är sökande
  • en förklaring till varför du tycker att vi ska rätta uppgifterna
  • kvitton eller andra handlingar som bevisar detta.

Du kan mejla eller skicka din ansökan med post.

Vill du att någon företräder dig?

Du ska skicka en undertecknad fullmakt till oss om du vill att någon ska företräda dig.

Vad händer sen?

Om vi beviljar din ansökan om rättelse, får även kre­dit­upp­lys­nings­företagen denna information. De ändrar då i sina register, det vill säga tar bort en eventuell be­tal­nings­an­märk­ning.

Du kan överklaga vårt beslut. Hur du gör framgår av beslutet.