Mål som verkställs
Du kan se information om dina ärenden på Mina sidor. Logga in och välj Mina krav mot andra och därefter Mål som verkställs.
Mål som verkställs
Vad händer efter ansökan?
Vanligtvis kontaktar vi den som ska betala (gäldenären) och ger hen en viss tid på sig för att betala. Om hen inte gör det, utreder vi personens ekonomi och tillgångar. Det kan innebära att vi får information från olika myndigheter, företag eller personer, och att vi åker till personens bostad. Syftet är att utreda om personen har exempelvis pengar eller saker som vi kan utmäta och sälja för att du ska få betalt.
Vi utreder din eller företagets ekonomi
När och vad vi kan utmäta
Vi kan utmäta lön, överskott på skattekontot eller något som personer äger. Det vi utmäter fördelar vi mellan de som ska ha betalt.
Vissa skulder har förtur framför andra skulder, exempelvis underhållsbidrag, skatter och skadestånd. När skulder med förtur är betalda, fördelar vi pengar procentuellt mellan alla som ska ha betalt.
Det innebär att det kan dröja innan du får betalt. Ditt krav är kvar hos oss tills du fått helt betalt eller tar tillbaka (återkallar) kravet.
Du kan läsa mer om när vi kan utmäta, vad och i vilken ordning på vår webbplats:
Utmäta lön eller egendom
Vad händer om inte hela skulden blir betald?
Vi skriver en utredningsrapport om den som har skulder saknar utmätningsbara tillgångar som räcker till att betala hela skulden. Den skickar vi till dig. Där sammanfattar vi vad vi gjort i utredningen och vilken egendom vi hittade. Mer om hur utredningen går till och vad den innehåller, kan du läsa här:
Vi utreder din eller företagets ekonomi
Om personen inte har några tillgångar ligger skulden kvar hos oss tills
- den blir betald eller
- du anmäler att du återkallar ditt ärende.
Återkalla din ansökan om genomförande
Tänk på att
Meddela oss om den som är skyldig dig pengar har betalat en del av sin skuld direkt till dig. Du kan mejla eller skriva ett brev.
Uppdatera dina kontouppgifter
För att utbetalningarna ska komma till dig snabbare är det viktigt att du håller dina kontouppgifter uppdaterade. Vill du ändra dem kan du
- mejla till oss – skriv ”Inregistrering kontoändring” i ämnesraden i mejlet eller
- skicka brev till det kontor som handlägger ditt mål.
Skicka ärenden om verkställighet
Läs om vad som händer den som har en skuld:
Du ska betala eller göra något (verkställighet)