Dina förelägganden
Du kan se information om dina förelägganden på Mina sidor. Logga in och välj Mina krav mot andra och därefter Förelägganden.
Förelägganden
Vi kontaktar den du har krav mot
Vi skickar först ett fysiskt eller digitalt brev (föreläggande) till den du anser ska flytta. Den som har en digital brevlåda får brevet dit. I brevet finns ett mottagningsbevis (delgivningskvitto) som personen eller företrädaren ska skriva under och skicka tillbaka till oss. Det är ett bevis på att personen har tagit emot brevet (blivit delgiven). Personen kan även logga in på Mina sidor och svara att hen har tagit emot brevet eller ringa till oss.
Påminnelse efter tio dagar
Vi skickar en påminnelse efter tio dagar om personen inte
- skickar mottagningsbeviset till oss
- svarar via Mina sidor
- ringer till oss och bekräftar att hen fått brevet.
Om personen inte svarar efter påminnelsen ringer vi eller besöker hen i hemmet. Vid behov besöker vi även arbetsplatsen. Utöver de två brev vi skickar, gör våra delgivare vanligtvis även tre försök att söka upp personen för att få hen att ta emot brevet. Det sker vid olika tidpunkter – på dagar, kvällar och helger.
Om vi inte får kontakt
Får vi inte kontakt, kan vi ändå bedöma att personen tagit del av brevet. Det finns två möjligheter:
- En annan person går med på att ta emot brevet, till exempel en vuxen i hushållet eller arbetsgivaren. Det kallas för surrogatdelgivning.
- Vi lämnar brevet i personens hem eller på en annan lämplig plats efter att vi har
- försökt att få kontakt tre gånger inom tre veckor
- fått bekräftat att personen bor på sin folkbokföringsadress
- besökt personens arbetsplats
- försökt få någon i hushållet eller arbetsgivaren att ta emot brevet
- bedömt att personen har avvikit eller håller sig undan. Det kallas för spikning.
Vi kan avbryta
Vi kan avbryta våra försök att få personen att ta del av brevet om
- vi inte får tag på personen, trots besök i hemmet eller på arbetsplatsen
- ingen kan bekräfta att personen bor på sin folkbokföringsadress
- vi bedömer att personen har flyttat och inte får fram någon ny adress.
Du kan själv ta kontakt
Du kan få ett erbjudande från oss om att själv ansvara för att personen tar emot brevet. Det kallas för partsdelgivning. Du kan i dessa fall välja att anlita Polisen eller ett delgivningsföretag som utför det vi kallar för stämningsmannadelgivning.
Du kan även kontakta oss om möjligheten att genomföra en partsdelgivning.
Den du har ett krav mot kan agera på olika sätt
Den som får brevet kan agera på olika sätt:
- Personen eller företaget flyttar. Då ska du ta tillbaka ditt krav och vi avslutar ditt mål. I din återkallelse ska du skriva
- det ärendenummer som målet har fått hos oss
- personnummer eller organisationsnummer på parterna (du och den som ansökan riktats mot är parter). Du kan ta tillbaka ditt krav via mejl eller brev. Om du skickar brev hittar du adressen här:
Skicka brev eller ansökan: Övriga handlingar
- Personen eller företaget gör en del av det som står i kravet, till exempel flyttar utan att betala. I så fall ska du meddela oss det också.
- Personen eller företaget säger inte att kravet är fel och flyttar inte. Då fattar vi ett beslut (utslag) som säger att personen eller företaget ska flytta. Beslutet är fastställt. I det här läget kan följande inträffa:
- Du kan begära att vi genomför vräkningen. Du betalar en avgift på 600 kronor till oss.
- Personen eller företaget kan begära att domstolen prövar beslutet (utslaget). Det kallas för återvinning. Ärendet går då till en domstol och du behöver betala en avgift. Vi avslutar målet.
- Personen eller företaget invänder mot (bestrider) kravet. Du behöver då ta ställning till om du vill driva ditt ärende vidare till domstol. Om svaret är nej, avslutar vi målet. Om svaret är ja, tar domstolen över målet. Du betalar en avgift till domstolen. Vilken avgift domstolen tar ut beror på hur stor skulden är och hur målet kommer att handläggas.
Om du tycker att beslutet (utslaget) är fel
Du kan ansöka om att domstolen ändrar beslutet (utslaget) genom att överklaga till tingsrätten.
Så här överklagar du
Du ansöker skriftligen via mejl eller per post inom tre veckor från dagen för beslutet. Skriv
- att du vill överklaga beslutet (utslaget) till tingsrätten
- numret på beslutet
- varför beslutet är fel och på vilket sätt du vill ändra det
- dina kontaktuppgifter (namn, personnummer eller organisationsnummer, postadress och telefonnummer).
Underteckna ansökan själv eller genom ombud. Du bör även skicka med handlingar som du anser bevisar att beslutet ska ändras.
Vi skickar din ansökan till domstolen. Domstolen tar inte ut en avgift.
Det här händer din motpart
Läs mer om vad som händer den du anser ska flytta.
Hyresvärden vill vräka dig