Svara att du tagit emot kravet

Det är viktigt att du svarar att du har tagit emot ett brev (föreläggande) med ett krav. Det kan du göra via vår e-tjänst, ringa eller skicka mottagningsbeviset (delgivningskvittot) till oss.

Filmens innehåll i textformat

Här är några saker du behöver tänka på om du har fått ett brev med ett krav om att betala, – ett föreläggande från oss på Kronofogden.

Det första du ska göra är att svara att du har tagit emot brevet. Det kan du göra på Mina sidor.

Du kan också ringa eller skicka in delgivningskvittot som finns i brevet från oss.

Om du inte svarar kommer vi hem till dig eller besöker dig på din arbetsplats. Det gör vi för att vi vill vara säkra på att du har fått brevet med kravet.

Nu kan du agera på tre sätt

Är kravet rätt, betala så snabbt du kan. Kontakta den du är skyldig pengar och ta reda på totalbeloppet inklusive ränta och avgifter, och till vilket konto du ska betala.

Betalar du hela beloppet och meddelar oss är du klar nu. Men om det inte är möjligt kan du be den du är skyldig pengar om en avbetalningsplan.

Är kravet fel behöver du meddela oss att du invänder mot det. Det kan du göra via Mina sidor, mejla eller använda delgivningskvittot.

Gör du ingenting, varken betalar eller invänder, beslutar vi att du är skyldig att betala och skickar beslutet till dig.

Beslutet kallas för utslag. Din skuld registreras då i våra register. Det är nu du kan få en betalningsanmärkning av ett kreditupplysningsföretag.

Men om du har möjlighet kan du även nu betala den du är skyldig. så att skulden inte fortsätter att växa.

Om du inte betalar din skuld, kan den du är skyldig pengar ansöka om att vi ska driva in den. Det kallas för verkställighet.

Då kan vi exempelvis ta en del av din lön eller din bil för den du är skyldig pengar ska få betalt.

Tänk på att de allra flesta skulder växer för varje dag. Så du tjänar på att betala så snart du kan.

Kom ihåg att först meddela oss att du har tagit emot brevet med kravet.

Du får ett brev med ett krav för att vi har fått in en ansökan. Den som ansökt (sökanden) anser att du ska betala eller göra något. Vi har inte tagit ställning till om kravet är rätt eller fel. Nu är det är viktigt att du svarar, tar ställning och agerar.

Svara att du har tagit emot brevet på ett av följande sätt:

Mina sidor. Ringa oss. Skriv under och skicka in mottagningsbeviset (delgivningskvittot).
Mina sidor. Ringa oss. Skriv under och skicka in mottagningsbeviset (delgivningskvittot).

Logga in och svara på Mina sidor

Mina sidor

Ring oss

Ha gärna brevet till hands under samtalet så att du kan svara på frågor om exempelvis målnummer eller belopp.

Skriv under och skicka in mottagningsbeviset (delgivningskvittot)

Använd gärna det bifogade kuvertet. Om du har tappat bort mottagningsbeviset och kuvertet kan du skriva ett eget. Det kan se ut ungefär så här:

  • Din underskrift
  • Namnförtydligande, adress, mejladress och telefonnummer
  • Jag har tagit emot ett brev med ett krav (föreläggande). Målnummer är xx-yyyyy-xx.

Om du inte har kvar kuvertet hittar du adressen här:

Mottagningsbevis (delgivningskvitto)

Tänk på att

Om kravet på att få betalt gäller ett företag ska du som svarar på mottagningsbeviset (delgivningskvittot) vara behörig företrädare.

Svara att du tagit emot kravet – mottagningsbevis

Observera

Att du svarar betyder inte att du godkänner kravet. Det är ett bevis på att du har tagit emot brevet och vet om att kravet finns.

Vad händer om du inte svarar?

Om du inte svarar kan vi söka upp dig i ditt hem eller på din arbetsplats. Det gör vi för att säkerställa att du får del av brevet.

Ta ställning och agera i tid

Du måste ta ställning till om kravet är rätt eller fel och sedan agera inom ett visst antal dagar, räknat från den dag du svarar. Den tid du har på dig (förklaringstiden) står i brevet du fått.

Relaterad information