På vår webbplats använder vi cookies som gör att ditt besök ska fungera bättre. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Mer om cookies.
Ett betalningsföreläggande handlar om att någon anser att du har en skuld och att hen vill ha betalt.
Den som har ett krav på betalning mot någon kan ansöka om betalningsföreläggande. Den som skickar in ansökan, sökanden, vill få fastslaget att du har en skuld att betala.
Vår uppgift är inte att ta ställning till om kravet är riktigt. Vi ska se till att du tar del av kravet. Om du varken betalar eller invänder (bestrider) mot kravet fastställer vi sökandens krav i ett beslut (utslag).
Vi skickar dig ett brev, ett föreläggande, med information om kravet. Tillsammans med föreläggandet får du ett delgivningskvitto.
Det är viktigt att du skriver på delgivningskvittot och skickar tillbaka det till oss. Underskriften är endast ett bevis om att du tagit emot brevet. Så oavsett om du håller med om kravet eller inte ska du skicka tillbaka det.
Om du inte skickar delgivningskvittot till oss, kan vi söka upp dig i ditt hem eller på din arbetsplats för att delge dig.
Om du inte kan skicka delgivningskvittot till oss, kan du i stället ringa till kundservice. Då kan du muntligen bekräfta att du har tagit emot brevet.
Ha brevet tillgängligt så att vi kan stämma av att vi pratar om samma brev. Vi kan fråga dig om exempelvis
Om vi kan konstatera att du är den vi söker, är du delgiven och du behöver inte skicka in delgivningskvittot.
Har du några frågor – passa på att ställa dem nu så att du vet vad som händer i nästa steg.
När du skrivit på delgivningskvittot har du en viss tid, så kallad förklaringstid, på dig att betala. Om du tycker kravet är felaktigt kan du bestrida det inom förklaringstiden. I brevet står det hur lång förklaringstiden är.
Du ska betala till den som ansökt om ett betalningsföreläggande, det vill säga den du är skyldig pengar eller till hens ombud. Inte till oss.
Om du betalar är det viktigt att sökanden återkallar kravet inom förklaringstiden. Återkallar hen inte kravet, meddelar vi ett beslut (utslag).
Ta kontakt med den som den du är skyldig pengar eller hens ombud. De kan
Om ni kommer överens om en avbetalningsplan kan den som ansökt återkalla ärendet, det vill säga ta tillbaka sin ansökan.
Om du inte betalar, bestrider eller om sökanden inte återkallar ansökan inom förklaringstiden, meddelar vi ett utslag. Det innebär att vi fastställer skulden och att du är skyldig att betala den. Ett utslag kan jämföras med en dom.
Om du tycker att utslaget är fel kan du ansöka om återvinning av utslaget. Det betyder att du vill att en domstol ska ompröva det. Du måste i så fall skriftligen ansöka om det inom en månad från utslagets datum. Om du förlorar i domstolen kan du bli skyldig att betala sökandens rättegångskostnader.
Ett utslag kan resultera i en betalningsanmärkning hos kreditupplysningsföretagen. Det är en uppgift om att du inte har skött dina åtaganden. Det är inte vi som sätter betalningsanmärkningar utan det gör kreditupplysningsföretagen.
Du kan läsa mer om hur det fungerar med betalningsanmärkningar på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats.
Blanketter/Trycksaker
Telefonnummer till växel och kundservice:
0771-73 73 00
Måndag-fredag klockan 8-16.