Väntetider

Din väntetid, tiden innan vi börjar arbeta med ditt ärende och tiden det tar för oss att handlägga, är beroende av flera olika faktorer. Här hittar du information om din väntetid. 

Väntetiderna förändras kontinuerligt

Det kan bero på flera orsaker, bland annat:

  • hur många ärenden vi får in
  • om du behöver komplettera din ansökan
  • hur snabbt vi får kontakt med din motpart
  • om vi av någon anledning behöver registrera ditt ärende manuellt.
  1. Betalningsföreläggande och vanlig handräckning

    Från att vi tar emot din ansökan tills vi skickar ut handlingar för delgivning

    11–15 Vardagar
    Denna vecka börjar vi arbeta med ärenden som kom in den 7–11 november
    Betalningsföreläggande och vanlig handräckning | Senast uppdaterad: 29 november 2022

    Från att vi skickar brev med information om kravet (att någon ska betala), tills vi fattar ett beslut (utslag)

    3 Månader
    Betalningsföreläggande och vanlig handräckning | Senast uppdaterad: 29 november 2022

    Från att vi skickar brev med information om kravet (att någon ska göra något) tills vi fattar ett beslut (utslag)

    3 Månader
    Betalningsföreläggande och vanlig handräckning | Senast uppdaterad: 29 november 2022

    Väntetiderna kan variera kraftigt beroende på hur snabbt den som får ett krav svarar på det första brevet. Om hen svarar snabbt kan vi fatta ett beslut (utslag) och fastställa skulden efter cirka 30 dagar.

  1. Verkställighet

    Från att vi registrerar en ansökan tills vi påbörjar en utredning och exempelvis utmäter för att betala en skuld

    30 Vardagar
    Verkställighet | Senast uppdaterad: 29 november 2022

    Redovisning till dig efter att ditt ärende är återkallat eller fullbetalt

    59 Vardagar
    Verkställighet | Senast uppdaterad: 29 november 2022

    Från att en dom om skadestånd vinner laga kraft tills vi skickar ut information till dig

    20 Vardagar
    Denna vecka börjar vi arbeta med ärenden som kom in den 28 november–2 december
    Verkställighet | Senast uppdaterad: 29 november 2022

  1. Skuldsanering

    Från att vi tar emot din ansökan tills du får besked om att vi går vidare med ansökan eller avslår den

    37 Vardagar
    Denna vecka börjar vi arbeta med ärenden som kom in den 19 oktober
    Skuldsanering | Senast uppdaterad: 29 november 2022

    Från att vi tar emot din ansökan tills du får beslut om att du får skuldsanering

    7 Månader
    Skuldsanering | Senast uppdaterad: 29 november 2022

    Från att vi tar emot din ansökan om omprövning tills vi fattar beslut och meddelar parterna

    3 Månader
    Denna vecka börjar vi arbeta med ärenden som kom in den 27 september
    Skuldsanering | Senast uppdaterad: 29 november 2022

  1. In- och utbetalningar

    Från att en betalning kommer in på vårt konto tills den lämnar kontot

    1–4 Vardagar
    Denna vecka börjar vi arbeta med ärenden som kom in den 24–27 november
    In- och utbetalningar | Senast uppdaterad: 29 november 2022

    Vi bokför de flesta ärenden som rör in- och utbetalningar maskinellt. Det tar en till tre vardagar. I vissa fall måste en handläggare bokföra en in- eller utbetalning manuellt. Då tar det lite längre tid. Det är väntetiderna för dessa ärenden som redovisas ovan.

  1. Konkurstillsyn

    Från att slutredovisning kommer in till oss tills vi skickar ett yttrande till tingsrätten – i avskrivningskonkurser (exklusive taxor)

    15 Vardagar
    Konkurstillsyn | Senast uppdaterad: 29 november 2022

    Från att slutredovisning kommer in till oss, tills vi skickar ett yttrande till tingsrätten – i utdelningskonkurs

    20 Vardagar
    Konkurstillsyn | Senast uppdaterad: 29 november 2022

    Andelen yttranden som vi skickar till tingsrätten inom sex veckor i avskrivnings – och utdelningskonkurser (exklusive taxor)

    99 %
    Konkurstillsyn | Senast uppdaterad: 29 november 2022