Så betalar du/företaget

Har du eller ditt företag en obetald skuld till en privatperson, myndighet eller företag, som har begärt vår hjälp med att driva in skulden? Då ska du betala till oss.

Betala på olika sätt

Har du/företaget en fastställd skuld som den du är skyldig pengar vill att vi ska driva in (verkställa)? Då kan du betala på olika sätt:

  • swisha via Mina sidor
  • via bankgiro från svensk bank
  • från bank i utlandet
  • på något av våra kontor.

Snabbaste sättet

Det snabbaste sättet att få pengarna bokförda på dina skulder är om du swishar eller betalar via bankgiro.

Swisha till oss

Du som är privatperson eller har en enskild firma kan betala med Swish på Mina sidor. Du kan välja att din betalning fördelas på alla dina skulder eller att betala en del av en specifik skuld eller att betala hela den specifika skulden.

Observera

Du kan enbart signera din swishbetalning med Bank-id. Om du har Freja eID kan du logga in på Mina sidor men du kan inte signera din swishbetalning.

Har du inget Bank-id eller har frågor om Swish? Kontakta din bank.

Har du inget Freja eID, kan du beställa här:

Freja eID

Betala via bankgiro

Om du vill betala via bankgiro gör du så här:

  1. Använd bankgiro ­5045-3158.
  2. Ange referensnummer, så kallat OCR-nummer. Du hittar det i brevet Skuld att betala som du fått från oss eller på Mina sidor.

Då ser vi till att den du har skulden till får betalt.

Om du/företaget har flera skulder och vill betala en specifik skuld, måste du ange just den skuldens OCR-nummer.

Tänk på att

Det är viktigt att du/företaget betalar till rätt konto och mottagare. Annars kan handläggningen ta längre tid.

Betala via bank från utlandet

Fyll i följande information om du betalar från utlandet:

  • IBAN-nummer: SE26‍ 1200‍ 0000‍ 0128‍ 1010‍ 8749 (fyll i utan mellanslag)
  • BIC/SWIFT: DABASESX
  • bankadress: Danske Bank, Norrmalmstorg 1, Stockholm
  • referens (OCR-nummer)
  • ange "Kronofogden" – om betalningsmottagare efterfrågas
  • ange "1281" – om clearingnummer efterfrågas.

Skulden ska betalas i SEK (svenska kronor).

Tänk på att

Det är viktigt att du/företaget betalar till rätt konto och mottagare. Annars kan handläggningen ta längre tid.

Betala i våra receptioner

I våra receptioner betalar du med kort. Ditt kort måste ha chip och pin-kod. Vi tar inte emot American Express eller Diners.

Om du betalar med kort i våra receptioner tar det sju till tio arbetsdagar innan betalningen är bokförd på dina skulder. Det snabbaste sättet att få pengarna bokförda på dina skulder är att logga in på Mina sidor och betala via Swish eller betala via bankgiro.

Betala kontant

Du kan även betala hela eller delar av din skuld med kontanter i våra receptioner. Då behöver du boka tid. Ta med giltig id-handling. Hitta ditt närmaste kontor:

Våra kontor

Om OCR-nummer för betalning via bankgiro

Har du/företaget inte kvar brevet, kan du få fram ditt OCR-nummer genom OCR-beräknaren.

OCR-beräkning

OCR-numret kan du använda om du vill fördela din betalning på alla dina skulder.

Du hittar även OCR-numret på Mina sidor.

Betala en specifik skuld

Har du flera skulder och vill betala en specifik skuld, som du/företaget inte har OCR-numret för? Kontakta oss så hjälper vi dig att ta fram rätt OCR-nummer.

Tänk på att

Om du inte anger OCR-numret för den specifika skulden, registreras din betalning på alla dina skulder.

Du får inte fram ett OCR-nummer

I vissa fall går det inte att få fram ett OCR-nummer genom OCR-beräknaren. Gör då så här när du ska betala din skuld:

  1. Använd bankgiro ­756-2036.
  2. Skriv ditt person- eller organisationsnummer som referens.
  3. Om du betalar åt någon annan, skriv den skuldsattas person- eller organisationsnummer. Vill du endast betala en av skulderna, måste du ange skuld- eller diarienummer som visar vilken skuld din betalning gäller. Har du inte kvar detta är du välkommen att kontakta oss.

Du kan alltid betala frivilligt

Du kan alltid betala av hela eller delar av din skuld frivilligt. Detta är inte samma sak som en avbetalningsplan.

Uppskov med betalning och avbetalningsplan

Även om du gör frivilliga betalningar är vi skyldiga att fortsätta utreda och eventuellt utmäta för den skuld som finns kvar.

Vad händer om du betalar för mycket?

Betalar du/företaget för mycket, återbetalar vi det överstigande beloppet. Vanligtvis skickar vi ett utbetalningskort med post via Swedbanks lön- och utbetalningssystem (SUS). Du får pengarna insatta på ett bankkonto om du har lämnat information om ditt eller företagets kontonummer.

Du kan lösa in en avi på Swedbanks webbplats om du har fått återbetalningen på en SUS-avi och ändå vill ha pengarna insatta på ditt konto.

Det kostar inget att ansluta sig till SUS.

Swedbank: Anmäl konto till kontoregistret & lös in avi

Betala i andra situationer

Har du fått ett krav på att betala (föreläggande), i en skuldsanering eller bötesförvandling? Då är det annan betalningsinformation som gäller.

Du som fått ett krav på att betala (föreläggande)

Om du/företaget har fått ett krav på att betala (föreläggande), ska du betala direkt till den du är skyldig pengar. Kontakta den du är skyldig pengar eller hens ombud (ofta ett inkassoföretag), om du behöver mer information om betalningen.

Någon vill att du ska betala

Du som har skuldsanering

Det är viktigt att du/företaget följer våra instruktioner om betalning. De finns i beslutet om skuldsanering som du har fått från oss:

  1. Betala till bankgiro ­5143-3290.
  2. Fyll i det OCR-nummer som står i ditt beslut. Numret är unikt för dig och används under hela skuldsaneringen.

Du kan inte få fram ditt OCR-nummer med hjälp av OCR-beräknaren. Har du inte kvar beslutet – ta kontakt med oss. Läs mer om att betala i en skuldsanering på vår webbplats.

Så här betalar du i en skuldsanering

Du kan inte betala i våra receptioner

Du som har skuldsanering och vill betala till den, kan inte göra det i våra receptioner.

Bötesförvandling

Kontakta oss innan du betalar för att få veta vilket belopp du ska betala.

  1. Betala till bankgiro 756-2036.
  2. Ange ditt personnummer och ”böter” som referens på betalningen.

Din skuld kan få sekretess

Din skuld kan i få sekretess. Du hittar mer information om vad det innebär för dig som är privatperson eller företagare.

Skuld kan få sekretess

Se ditt skuldsaldo

Du som är privatperson eller har enskild firma kan se dina skulder hos oss genom att logga in på Mina sidor. För att kunna logga in och använda den digitala tjänsten behöver du ett Bank-id eller Freja eID.

Har du frågor?

Har du frågor är du är alltid välkommen att ringa eller mejla oss.

Frågor och svar