Du är inte ensam om att ha frågor om skulder och ekonomi. Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna vi får.
Betala en skuld
Vad kan hända om jag inte kan betala en skuld?
Den du har en skuld till kan ansöka om vår hjälp med att få betalt. Då ansöker hen om att vi driver in skulden (verkställighet). Om du jobbar kan vi ta en del av din lön varje månad. Det kallar vi för löneutmätning. Pengarna går till att betala skulden. Har du exempelvis en bil kan vi utmäta den.
Här kan du steg för steg se vad som kan hända om du inte kan betala:
Betalningsanmärkning
Har jag en betalningsanmärkning?
Vill du veta om du har en betalningsanmärkning ska du ta kontakt med kreditupplysningsföretagen. Integritetsskyddsmyndigheten har en lista över alla kreditupplysningsföretag.
Kan ni ta bort min betalningsanmärkning?
Nej, det är kreditupplysningsföretagen som beslutar om betalningsanmärkning eller prick som det ofta kallas. Det är också till dem du ska vända dig om du har frågor.
Gå in på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för att hitta listan över alla kreditupplysningsföretag.
Kan uppgifter hos er ge en betalningsanmärkning?
Kreditupplysningsföretagen kan ge dig en betalningsanmärkning för uppgifter hos oss.
Du kan få en betalningsanmärkning i följande fall:
Integritetsskyddsmyndigheten har mer information om betalningsanmärkningar:
Vilka uppgifter finns i kreditupplysningsföretagens register?
Kreditupplysningsföretagen har register med information om personer och företag.
Där registreras bland annat uppgifter om inkomst, fastigheter och även betalningsanmärkningar. Vissa av uppgifterna hämtar de från oss.
Hur länge finns uppgifterna om betalningsanmärkning kvar?
Uppgifterna finns kvar i kreditupplysningsföretagens register olika länge beroende vem du är och din situation.
Det här gäller:
- Du är en privatperson – betalningsanmärkningen finns kvar i tre år.
- Du är en juridisk person – betalningsanmärkningen finns kvar i fem år.
- Du har skuldsanering – betalningsanmärkningen finns kvar i fem år från när skuldsaneringen inleddes. Pågår betalningsplanen längre än fem år försvinner uppgiften när betalningsplanen är klar. Vid skuldsanering för företagare är motsvarande tid tre år.
Vad kan jag göra om jag har fått en anmärkning på grund av fel hos er?
Du kan ha fått en betalningsanmärkning på grund av att du exempelvis råkade betala på fel sätt eller för att den som skickade in kravet till oss inte borde ha gjort det.
Vi ska rätta oriktiga, felaktiga eller missvisande uppgifter i våra register och meddela kreditupplysningsföretagen. De måste då göra en ändring i sina register. Du kan läsa mer om rättelse av registrerade uppgifter på webbplatsen.
Vad händer om jag får en betalningsanmärkning
En anmärkning kan exempelvis leda till att du inte får lån, inte kan hyra lägenhet eller teckna ett telefonabonnemang.
Mer information om betalningsanmärkningar hittar du på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats.
Jag fick ett brev från inkasso. Får jag en betalningsanmärkning nu?
Skulder hos inkasso leder inte till betalningsanmärkningar.
Så här gör du för att undvika att få en betalningsanmärkning i ett senare skede:
- du betalar dina skulder direkt
- du och den du är skyldig pengar kommer överens om en avbetalningsplan innan kravet går vidare till oss
- om du och den du är skyldig pengar kommer överens om en avbetalningsplan efter att kravet har kommit till oss och den du är skyldig pengar tar tillbaka sitt krav.
För att få reda på om du har en betalningsanmärkning, vad den grundar sig på och hur länge den finns kvar ska du kontakta ett kreditupplysningsföretag. Du hittar mer information på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats.
Jag har fått brev från er. Får jag en betalningsanmärkning nu?
Det är kreditupplysningsföretagen som sätter betalningsanmärkningar.
Om du kan betala direkt så behöver det inte innebära att du får en betalningsanmärkning. Det är när ett ärende kommit till oss och skulden är fastställd i ett beslut (ett utslag) som du riskerar att få en betalningsanmärkning.
För att få reda på om du har en betalningsanmärkning, vad den grundar sig på och hur länge den finns kvar ska du kontakta ett kreditupplysningsföretag. Du hittar mer information på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats.
Jag kan inte betala min skatt. Får jag en betalningsanmärkning nu?
Särskilda regler gäller för skulder till staten och kommuner, till exempel obetalda skatter, underhållsstöd eller felparkeringsavgifter. Vi kallar det för allmänna mål.
Reglerna innebär att uppgifter om skulder till stat och kommun inte leder till en betalningsanmärkning förrän du har fått möjlighet att betala eller invända mot kravet.
Det är därför extra viktigt för oss att utreda din adress, om betalningskravet kommer i retur. Vi skickar kravet till din nya adress och först därefter skickar vi uppgifter till kreditupplysningsföretagen – om du inte hunnit betala.
Observera att de särskilda reglerna gäller uppgift om
- allmänna mål för fysiska personer som inte är näringsidkare och
- bara för mål som kommit till oss efter den 1 december 2018.
Integritetsskyddsmyndigheten har mer information om betalningsanmärkningar:
Betalningsföreläggande
Jag fick ett brev från Kronofogden. Är det kört nu?
Nej, det är inte kört. Öppna brevet och läs det noggrant, där står det vad du behöver göra.
Det här gör du först:
Svara att du tagit emot kravet
Ta reda på hur det fungerar hos oss:
Du har fått ett krav – så funkar det
Om du inte förstår vad du ska göra kan du
Ringa – du hittar telefonnumret längst ned på sidan.
Min chef betalade inte ut min lön. Vad kan jag göra?
Du kan ansöka om ett betalningsföreläggande hos oss för att få hjälp att få skulden fastställd i ett beslut.
Du kan läsa mer om betalningsföreläggande på vår webbplats:
Är du medlem i ett fackförbund? Då kan du kontakta facket och höra om de kan hjälp dig.
Du kan även ansöka om att din arbetsgivare ska gå i konkurs om du inte får din lön utbetald. Den ansökan gör du till tingsrätten. Om du är medlem i ett fackförbund kan de hjälpa dig med din ansökan.
Jag och min sambo har flyttat isär. Kan ni hjälpa mig att få tillbaka mina saker?
Ja, om du inte får tillbaka dina saker kan du ta hjälp av oss genom att ansöka om handräckning.
Läs mer om hur du går tillväga och vad som gäller för vanlig och särskild handräckning.
Jag har ett eget företag och har inte fått betalt av en kund. Vad gör jag?
Du kan ta hjälp av oss genom att ansöka om betalningsföreläggande.
Då kan vi fastställa kravet och du kan få vår hjälp med att driva in skulden. Ta del av hur du gör och hur det fungerar hos oss:
Delgivning
Jag har fått ett brev med ett mottagningsbevis (delgivningskvitto) – vad är det?
Du får ett brev (föreläggande) med ett krav för att vi har fått in en ansökan. Den som ansökt (sökanden) anser att du ska betala eller göra något.
Vi tar inte ställning till om kravet är rätt eller fel. Du behöver svara att du har tagit emot brevet. Du måste även ta ställning till om kravet är rätt eller fel och sedan agera inom ett visst antal dagar.
Brevet kan också gälla andra beslut som du måste svara att du har tagit emot.
Mina sidor, e-tjänster, inloggning
Vad är Bank-id och Freja e-id+?
För att kunna logga in på Mina sidor ska du ha fyllt 18 år. Du behöver också ha en e-legitimation.
Läs mer om e-legitimation:
Logga in med Bank-id eller Freja e-id+
Är du ovan vid att använda digitala verktyg? Det finns information på flera språk om hur du kan få hjälp för att använda internet och digitala tjänster på Post- och telestyrelsens webbplats.
Digitalhjälpen – Känner du igen dig
På Informationsverige.se kan du läsa om vad som är bra att tänka på när du ska ta kontakt med myndigheter i Sverige. De har information på flera språk.
Vem kan använda Mina sidor?
Alla som har fyllt 18 år och har en e-legitimation med koppling till ett svenskt giltigt personnummer kan använda Mina sidor.
Företrädare för företag (juridiska personer) kan använda Mina sidor om den som loggar in har rätt roll i företaget.
Om ekonomi
Vad är en skuld?
Det kan till exempel vara en obetald mobilräkning eller om du har lånat pengar av någon och inte betalat lånet. Har du en skuld är du skyldig att betala den.
Det är viktigt att du betalar räkningar och andra avgifter i tid för att undvika att den som ska ha betalt vänder sig till oss. Då kan vi först fastställa kravet om betalning och sedan driva in skulden. Ju längre du väntar med att betala, desto större kan skulden bli då räntor och avgifter läggs på det ursprungliga beloppet.
Det här kan hända dig:
Du har fått ett krav – så funkar det
Om den som vill ha betalt vill ha vår hjälp med att få betalt kan följande hända:
Vad är ränta?
Ränta är avgiften du behöver betala för att låna pengar eller handla på kredit.
På Konsumenternas webbplats kan du läsa mer om ränta och avgifter:
Vad är inkasso?
Ett inkassoföretag är ett företag som arbetar med att hjälpa andra med att driva in deras skulder.
Om du inte har betalat en räkning till ett företag kan företaget ta hjälp av ett inkassoföretag. Inkassoföretag tar en avgift som du också måste betala. När du får ett brev från ett inkassoföretag ska du betala både räkningen och inkassoavgiften.
Om du inte betalar kan inkassoföretaget skicka vidare skulden till oss på Kronofogden. När skulden kommer till oss ökar beloppet du ska betala ännu mer. Du riskerar också att få en betalningsanmärkning av ett kreditupplysningsföretag.
Läs mer om inkasso på Finansinspektionens webbplats och betalningsanmärkningar hos Integritetsskyddsmyndigheten:
Vad kostar det att ta ett lån?
Det finns många typer av lån, därför går det inte att säga exakt hur mycket ett lån kostar.
Det beror på
- hur mycket pengar du vill låna
- hur lång tid du har på dig att betala tillbaka
- vilken ränta du ska betala
- vilka andra avgifter som finns kopplade till lånet.
Här hittar du mer information om vad som är viktigt att veta:
Stöd och tips
Kompisens sambo tar hela hens lön. Vad kan jag göra?
Det låter som om din kompis kan ha råkat ut för det som kallas för ekonomiskt våld.
Ekonomiskt våld kan innebära att någon bestämmer över eller begränsar någons ekonomi. Det finns stöd att få.
Det är ganska vanligt att någon som är utsatt för ekonomiskt våld (eller annan typ av våld) har skamkänslor och anklagar sig själv för att ha hamnat i den här situationen. Du kan hjälpa till genom att finnas där och lyssna. Du kan även hjälpa din kompis genom att hänvisa till stöd och råd om ekonomiskt våld.
Hur kan jag få hjälp med att få koll på mina räkningar?
Som ett första steg kan du kontakta en budget- och skuldrådgivare i din kommun.
Det kostar ingenting, de har tystnadsplikt och du kan vara anonym. Du hittar kontaktuppgifter till budget- och skuldrådgivare på Konsumentverkets webbplats:
Hjälp med ekonomin hos kommunens budget- och skuldrådgivning
Du kan också ha rätt till ett personligt ombud, som kan hjälpa dig att hitta rätt stöd i samhället. För att få mer information kan du gå in på din kommuns webbplats eller ringa till kommunens växel.
Mina räkningar är helt i kaos. Vad ska jag göra?
Om du inte vet var du ska börja kan du ta hjälp av en budget- och skuldrådgivare i din kommun.
Det kostar ingenting, de har tystnadsplikt och du kan vara anonym. Du hittar kontaktuppgifter till budget- och skuldrådgivare Konsumentverkets webbplats:
Hjälp med ekonomin hos kommunens budget- och skuldrådgivning
Om du måste prioritera – betala hyran i första hand. Annars kan du bli vräkt.
Hur betalar jag en räkning?
Konsumenternas har bra information och tips om hur du betalar räkningar.
Du hittar informationen på deras webbplats:
Vad gör jag om jag inte kan betala?
Det viktigaste är att du är aktiv och försöker lösa din situation.
Ett bra första steg är att du kontaktar den du är skyldig pengar. Det kan kännas jobbigt, men säg som det är. Du kanske kan få skjuta på betalningen, eller så kanske ni kan komma överens om en avbetalningsplan, det vill säga du betalar en mindre del nu och resten senare?
Det är också viktigt att du prioriterar bland dina räkningar och betalar de viktigaste först: hyra, el, mat och mobilräkning.
Läs mer om vad du kan göra:
Jag kan inte betala alla räkningar. Vad ska jag prioritera?
Det är viktigt att du betalar hyra, el, mat och mobilräkningen först.
Här hittar du mer information:
Vad gör jag om jag inte kan betala hyran?
Kontakta din hyresvärd direkt. Hyresvärden kanske kan hjälpa dig med en avbetalningsplan om du har missat en hyra.
Det innebär att du betalar en mindre del nu och resten senare.
Läs mer på webbplatsen:
Så här går det till hos oss:
Mitt syskon har ett spelmissbruk. Hur kan jag hjälpa hen?
Spelberoendes riksförbund har mycket information till dig som är anhörig till en person med spelmissbruk.
Stödlinjen för spelare och anhöriga ger kostnadsfri rådgivning till dig som är orolig för ditt eget eller någon annans spelande.
Första hjälpen vid spelproblem
Du kan även tipsa ditt syskon om spelpaus.se. Där kan hen blockera sig mot alla spel som kräver registrering. Tjänsten omfattar spelbolag som har licens i Sverige.
Har spelandet lett till skulder och ekonomiska problem kan ditt syskon kontakta budget- och skuldrådgivningen i din kommun. Det kostar ingenting och de har tystnadsplikt. Du hittar kontaktuppgifter på Konsumentverkets webbplats:
Hjälp med ekonomin hos kommunens budget- och skuldrådgivning
Ni kan även lyssna på Skuldpodden, vår podd, som har ett avsnitt som handlar om skulder och spelberoende:
Skuldsanering
Jag kan inte betala mina räkningar. Kan jag få skuldsanering?
En skuldsanering är inte till för dig med tillfälliga ekonomiska problem. Du ska vara så skuldsatt att du inte på något sätt kan betala dina skulder på många år.
Om du behöver råd och hjälp med din privatekonomi kan du vända dig till en budget- och skuldrådgivare i din kommun. Servicen kostar inget och de har tystnadsplikt. Du hittar kontaktuppgifter på Konsumentverkets webbplats:
Hjälp med ekonomin hos kommunens budget- och skuldrådgivning
Läs mer om vad du kan göra på webbplatsen:
Utmätning
Får Kronofogden ta mina saker?
Om du har en skuld som är registrerad hos oss, är det någon som har rätt att få betalt. Om du inte har pengar kan vi ta egendom från dig (utmäta) och sälja. Pengarna går till att betala skulden.
Exempel på egendom vi kan utmäta är hemelektronik och antikviteter.
Vissa saker i en bostad utmäter vi inte, till exempel möbler, husgeråd och annan nödvändig utrustning.
Du hittar mer information på vår webbplats:
Går pengarna till mina skulder om ni säljer min bil?
Ja, egendom vi tar från dig (utmäter), exempelvis din bil, går till att betala dina skulder och till avgifter hos oss.
Läs mer utmätning:
Kan ni ta hela min lön om jag har skulder?
Om du inte kan betala dina skulder kan vi ta en del av din inkomst för att betala skulderna. Det kallas för löneutmätning.
Du får behålla så mycket av din lön så att du klarar att betala till exempel hyra, mat, hushållsel och en del annat.
Läs mer om hur det går till när du har löneutmätning:
Jag ska flytta ihop med någon som har skulder – behöver jag oroa mig för utmätning?
En skuld skrivs inte över från en person till en annan. Däremot kan det påverka dig om din partner har skulder hos oss. På vilket sätt beror på vilken form av utmätning din partner har. Två vanliga former är utmätning av lön och utmätning av saker (egendom).
Vräkning
Måste jag flytta om jag hamnar hos Kronofogden?
I vissa fall kan du behöva flytta, exempelvis om du inte har betalat din hyra.
Du hittar mer information om vräkning (avhysning) här:
Jag hyr i andra hand. Ni har sökt den som har kontraktet. Kan jag vräkas?
Två av de vanligaste orsakerna till en uppsägning av ett hyreskontrakt är obetald hyra eller andrahandsuthyrning utan tillstånd.
Har du betalat hyran i tid och personen du hyr av har tillstånd att hyra ut till dig i andra hand? I så fall behöver du inte vara orolig för att vräkas (avhysas).
Personerna från oss kan ha varit delgivare, det vill säga medarbetare som vill ta kontakt med förstahandsuthyraren om ett betalningskrav. Om personen som hyr i första hand inte har gjort en adressändring knackar de på hos dig. Hör gärna av dig till den du hyr av och berätta att vi försöker komma i kontakt med hen.
Kan hyresvärden vräka oss för sen hyra fast vi har en bebis?
Din hyresvärd kan vräka er. Även familjer med barn har skyldighet att betala hyran i tid.
Räcker inte pengarna till hyran (eller flera hyror) ska ni kontakta hyresvärden direkt. Ni kanske kan komma fram till en lösning, exempelvis en avbetalningsplan, det vill säga du betalar en mindre del nu och resten senare. Tänk på att hyra, el och mat är viktigast att prioritera bland räkningarna.
Ni kan få hjälp med att få ordning på er ekonomi. Kontakta budget- och skuldrådgivningen i din kommun. Det kostar ingenting och de har tystnadsplikt. Du hittar kontaktuppgifter på Konsumentverkets webbplats:
Hjälp med ekonomin hos kommunens budget- och skuldrådgivning
Övrigt
Vad är Kronofogden?
Kronofogden är en statlig myndighet. Vi hjälper den som inte fått betalt och vi ger stöd och råd till den som ska betala. Kronofogden är opartisk, vilket betyder att vi inte tar någons sida. Läs mer om oss:
Kan jag bli svensk medborgare fast jag har skulder hos er eller betalningsanmärkning?
För att bli svensk medborgare behöver du ha levt ett skötsamt liv, det vill säga inte begått brott eller ha skulder. Du kan ändå bli svensk medborgare om det har gått en viss tid efter att skulderna är betalda.
På Migrationsverkets webbplats finns mycket information om medborgarskap:
Måste jag öppna om Kronofogden ringer på?
Du måste inte öppna, men vi rekommenderar att du gör det.
Troligtvis handlar det om att vi vill vara säkra på att du har fått ett brev med ett krav från oss. Har du redan skulder hos oss, kan det handla om att vi vill veta om du har egendom vi kan utmäta och sälja för att betala skulderna.
Du hittar mer information på webbplatsen.
Får Kronofogden använda våld mot mig?
Nej, absolut inte.
Jag behöver få förklarat hur det funkar på mitt språk. Hur gör jag?
På kronofogden.se finns viss information översatt till andra språk.
Du når de sidorna via menyn på webbplatsen där det står Other languages.
Du kan läsa om hur det fungerar att leva i Sverige på webbplatsen informationssverige. Den informationen finns på flera olika språk.
Kommer jag i fängelse om jag inte betalar mina skulder?
I Sverige är det inte brottsligt att ha skulder.
Men har du fått böter eller viten som du inte betalar och vi inte kan driva in, kan de i vissa fall förvandlas till fängelse. Läs mer:
Kan arbetsgivaren se att jag har skulder hos er när jag söker jobb?
Din arbetsgivare kan beställa ett registerutdrag från oss för att ta reda på om du har en obetald skuld. Det kan vem som helst göra.
Du kan läsa mer om vad ett registerutdrag är och hur det fungerar.
Vad är skillnaden mellan att fastställa ett krav och verkställa en skuld?
Betalar du exempelvis inte jackan du klickade hem från företaget Y:s webbutik, kan företaget ansöka om vår hjälp med att fastställa kravet. Då ansöker företaget om betalningsföreläggande.
Du får då ett brev från oss. Svara på brevet annars kan vi komma hem till dig eller din arbetsplats. Det gör vi för att vi vill vara säkra på att du har fått brevet.
Sedan ska du agera – betala räkningen inklusive ränta och avgifter till företaget Y, eller invända om kravet är fel. Om du inte kan betala fastställer vi kravet i ett beslut (utslag) och det blir en skuld i våra register. Du får då ett brev med beslutet (utslaget) från oss, där det står att du är skyldig att betala.
Företaget Y kan få vår hjälp med att driva in skulden, verkställa den. Kan du fortfarande inte betala är det vanligaste att vi tar en del av din lön, det kallar vi för löneutmätning, så att företaget Y ska få betalt.
Du kan lära dig mer om skillnaden på att fastställa och att verkställa en skuld på webbplatsen: