Vanliga frågor om skulder och ekonomi

Det kan vara svårt att veta vad en skuld egentligen är, vad som kan hända om dina pengar inte räcker till eller vad du kan göra om du har fått en felaktig räkning eller en betalningsanmärkning.

Du är inte ensam om att ha frågor om skulder och ekonomi. Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna vi får.

Betala en skuld

Vad kan hända om jag inte kan betala en skuld?

Den du har en skuld till kan ansöka om vår hjälp med att få betalt. Då ansöker hen om att vi driver in skulden (verkställighet). Om du jobbar kan vi ta en del av din lön varje månad. Det kallar vi för löneutmätning. Pengarna går till att betala skulden. Har du exempelvis en bil kan vi utmäta den.

Här kan du steg för steg se vad som kan hända om du inte kan betala:

Betalningsanmärkning

Kan ni ta bort min betalningsanmärkning?

Nej, det är kreditupplysningsföretagen som beslutar om betalningsanmärkning eller prick som det ofta kallas. Det är också till dem du ska vända dig om du har frågor.

Gå in på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för att hitta listan över alla kreditupplysningsföretag.

Betalningsanmärkningar

Kan uppgifter hos er ge en betalningsanmärkning?

Kreditupplysningsföretagen kan ge dig en betalningsanmärkning för uppgifter hos oss.

Du kan få en betalningsanmärkning i följande fall:

  • Du som är privatperson/enskild företagare – när du har fått ett beslut (utslag) om att du ska betala ett krav.
  • Du som har ett företag – när vi får in en ansökan om att någon har ett krav mot dig (betalningsföreläggande).
  • När det i våra register finns uppgifter om att du har skulder till staten eller kommuner, exempelvis obetalda skatter, underhållsstöd eller felparkeringsavgifter.
  • När vi fattat beslut om att inleda en skuldsanering.

Integritetsskyddsmyndigheten har mer information om betalningsanmärkningar:

Betalningsanmärkningar

Hur länge finns uppgifterna om betalningsanmärkning kvar?

Uppgifterna finns kvar i kreditupplysningsföretagens register olika länge beroende vem du är och din situation.

Det här gäller:

  • Du är en privatperson – betalningsanmärkningen finns kvar i tre år.
  • Du är en juridisk person – betalningsanmärkningen finns kvar i fem år.
  • Du har skuldsanering – betalningsanmärkningen finns kvar i fem år från när skuldsaneringen inleddes. Pågår betalningsplanen längre än fem år försvinner uppgiften när betalningsplanen är klar. Vid skuldsanering för företagare är motsvarande tid tre år.

Vad kan jag göra om jag har fått en anmärkning på grund av fel hos er?

Du kan ha fått en betalningsanmärkning på grund av att du exempelvis råkade betala på fel sätt eller för att den som skickade in kravet till oss inte borde ha gjort det.

Vi ska rätta oriktiga, felaktiga eller missvisande uppgifter i våra register och meddela kreditupplysningsföretagen. De måste då göra en ändring i sina register. Du kan läsa mer om rättelse av registrerade uppgifter på webbplatsen.

Rättelse av uppgifter

Jag fick ett brev från inkasso. Får jag en betalningsanmärkning nu?

Skulder hos inkasso leder inte till betal­nings­an­märkningar.

Så här gör du för att undvika att få en betalningsanmärkning i ett senare skede:

  • du betalar dina skulder direkt
  • du och den du är skyldig pengar kommer överens om en avbetalningsplan innan kravet går vidare till oss
  • om du och den du är skyldig pengar kommer överens om en avbetalningsplan efter att kravet har kommit till oss och den du är skyldig pengar tar tillbaka sitt krav.

För att få reda på om du har en betalningsanmärkning, vad den grundar sig på och hur länge den finns kvar ska du kontakta ett kreditupplysningsföretag. Du hittar mer information på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats.

Jag har fått brev från er. Får jag en be­tal­nings­an­märk­ning nu?

Det är kreditupplysningsföretagen som sätter betalningsanmärkningar.

Om du kan betala direkt så behöver det inte innebära att du får en betalningsanmärkning. Det är när ett ärende kommit till oss och skulden är fastställd i ett beslut (ett utslag) som du riskerar att få en betalningsanmärkning.

För att få reda på om du har en betalningsanmärkning, vad den grundar sig på och hur länge den finns kvar ska du kontakta ett kreditupplysningsföretag. Du hittar mer information på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats.

Jag kan inte betala min skatt. Får jag en betalningsanmärkning nu?

Särskilda regler gäller för skulder till staten och kommuner, till exempel obetalda skatter, underhållsstöd eller felparkeringsavgifter. Vi kallar det för allmänna mål.

Reglerna innebär att uppgifter om skulder till stat och kommun inte leder till en betalningsanmärkning förrän du har fått möjlighet att betala eller invända mot kravet.

Det är därför extra viktigt för oss att utreda din adress, om betalningskravet kommer i retur. Vi skickar kravet till din nya adress och först därefter skickar vi uppgifter till kreditupplysningsföretagen – om du inte hunnit betala.

Observera att de särskilda reglerna gäller uppgift om

  • allmänna mål för fysiska personer som inte är näringsidkare och
  • bara för mål som kommit till oss efter den 1 december 2018.

Integritetsskyddsmyndigheten har mer information om betalningsanmärkningar:

Betalningsanmärkningar

Betalningsföreläggande

Min chef betalade inte ut min lön. Vad kan jag göra?

Du kan ansöka om ett betalningsföreläggande hos oss för att få hjälp att få skulden fastställd i ett beslut.

Du kan läsa mer om betalningsföreläggande på vår webbplats:

Du vill få betalt

Är du medlem i ett fackförbund? Då kan du kontakta facket och höra om de kan hjälp dig.

Du kan även ansöka om att din arbetsgivare ska gå i konkurs om du inte får din lön utbetald. Den ansökan gör du till tingsrätten. Om du är medlem i ett fackförbund kan de hjälpa dig med din ansökan.

Betalt i konkurs eller företagsrekonstruktion

Delgivning

Jag har fått ett brev med ett mottagningsbevis (delgivningskvitto) – vad är det?

Du får ett brev (föreläggande) med ett krav för att vi har fått in en ansökan. Den som ansökt (sökanden) anser att du ska betala eller göra något.

Vi tar inte ställning till om kravet är rätt eller fel. Du behöver svara att du har tagit emot brevet. Du måste även ta ställning till om kravet är rätt eller fel och sedan agera inom ett visst antal dagar.

Brevet kan också gälla andra beslut som du måste svara att du har tagit emot.

Mina sidor, e-tjänster, inloggning

Vad är Bank-id och Freja e-id+?

För att kunna logga in på Mina sidor ska du ha fyllt 18 år. Du behöver också ha en e-legitimation.

Läs mer om e-legitimation:

Logga in med Bank-id eller Freja e-id+

Är du ovan vid att använda digitala verktyg? Det finns information på flera språk om hur du kan få hjälp för att använda internet och digitala tjänster på Post- och telestyrelsens webbplats.

Digitalhjälpen – Känner du igen dig

På Informationsverige.se kan du läsa om vad som är bra att tänka på när du ska ta kontakt med myndigheter i Sverige. De har information på flera språk.

Kontakt med myndigheter

Vem kan använda Mina sidor?

Alla som har fyllt 18 år och har en e-legitimation med koppling till ett svenskt giltigt personnummer kan använda Mina sidor.

Företrädare för företag (juridiska personer) kan använda Mina sidor om den som loggar in har rätt roll i företaget.

Mina sidor

Om ekonomi

Vad är en skuld?

Det kan till exempel vara en obetald mobilräkning eller om du har lånat pengar av någon och inte betalat lånet. Har du en skuld är du skyldig att betala den.

Det är viktigt att du betalar räkningar och andra avgifter i tid för att undvika att den som ska ha betalt vänder sig till oss. Då kan vi först fastställa kravet om betalning och sedan driva in skulden. Ju längre du väntar med att betala, desto större kan skulden bli då räntor och avgifter läggs på det ursprungliga beloppet.

Det här kan hända dig:

Du har fått ett krav – så funkar det

Om den som vill ha betalt vill ha vår hjälp med att få betalt kan följande hända:

Du har ett krav mot någon – så funkar det

Vad är ränta?

Ränta är avgiften du behöver betala för att låna pengar eller handla på kredit.

På Konsumenternas webbplats kan du läsa mer om ränta och avgifter:

Ränta och avgifter

Vad är inkasso?

Ett inkassoföretag är ett företag som arbetar med att hjälpa andra med att driva in deras skulder.

Om du inte har betalat en räkning till ett företag kan företaget ta hjälp av ett inkassoföretag. Inkassoföretag tar en avgift som du också måste betala. När du får ett brev från ett inkassoföretag ska du betala både räkningen och inkassoavgiften.

Om du inte betalar kan inkassoföretaget skicka vidare skulden till oss på Kro­no­fog­den. När skulden kommer till oss ökar beloppet du ska betala ännu mer. Du riskerar också att få en betalningsanmärkning av ett kreditupplysningsföretag.

Läs mer om inkasso på Finansinspektionens webbplats och betalningsanmärkningar hos Integritetsskyddsmyndigheten:

Vad kostar det att ta ett lån?

Det finns många typer av lån, därför går det inte att säga exakt hur mycket ett lån kostar.

Det beror på

  • hur mycket pengar du vill låna
  • hur lång tid du har på dig att betala tillbaka
  • vilken ränta du ska betala
  • vilka andra avgifter som finns kopplade till lånet.

Här hittar du mer information om vad som är viktigt att veta:

Viktigt att veta om krediter och lån

Stöd och tips

Kompisens sambo tar hela hens lön. Vad kan jag göra?

Det låter som om din kompis kan ha råkat ut för det som kallas för ekonomiskt våld.

Ekonomiskt våld kan innebära att någon bestämmer över eller begränsar någons ekonomi. Det finns stöd att få.

Det är ganska vanligt att någon som är utsatt för ekonomiskt våld (eller annan typ av våld) har skamkänslor och anklagar sig själv för att ha hamnat i den här situationen. Du kan hjälpa till genom att finnas där och lyssna. Du kan även hjälpa din kompis genom att hänvisa till stöd och råd om ekonomiskt våld.

Råd för dig som är utsatt för ekonomiskt våld

Hur kan jag få hjälp med att få koll på mina räkningar?

Som ett första steg kan du kontakta en budget- och skuldrådgivare i din kommun.

Det kostar ingenting, de har tystnadsplikt och du kan vara anonym. Du hittar kontaktuppgifter till budget- och skuldrådgivare på Konsumentverkets webbplats:

Hjälp med ekonomin hos kommunens budget- och skuldrådgivning

Du kan också ha rätt till ett personligt ombud, som kan hjälpa dig att hitta rätt stöd i samhället. För att få mer information kan du gå in på din kommuns webbplats eller ringa till kommunens växel.

Vad gör jag om jag inte kan betala?

Det viktigaste är att du är aktiv och försöker lösa din situation.

Ett bra första steg är att du kontaktar den du är skyldig pengar. Det kan kännas jobbigt, men säg som det är. Du kanske kan få skjuta på betalningen, eller så kanske ni kan komma överens om en avbetalningsplan, det vill säga du betalar en mindre del nu och resten senare?

Det är också viktigt att du prioriterar bland dina räkningar och betalar de viktigaste först: hyra, el, mat och mobilräkning.

Läs mer om vad du kan göra:

Om privatekonomi

Mitt syskon har ett spelmissbruk. Hur kan jag hjälpa hen?

Spelberoendes riksförbund har mycket information till dig som är anhörig till en person med spelmissbruk.

Spelberoendes riksförbund

Stödlinjen för spelare och anhöriga ger kostnadsfri rådgivning till dig som är orolig för ditt eget eller någon annans spelande.

Första hjälpen vid spelproblem

Du kan även tipsa ditt syskon om spelpaus.se. Där kan hen blockera sig mot alla spel som kräver registrering. Tjänsten omfattar spelbolag som har licens i Sverige.

Stäng av dig från spel

Har spelandet lett till skulder och ekonomiska problem kan ditt syskon kontakta budget- och skuldrådgivningen i din kommun. Det kostar ingenting och de har tystnadsplikt. Du hittar kontaktuppgifter på Konsumentverkets webbplats:

Hjälp med ekonomin hos kommunens budget- och skuldrådgivning

Ni kan även lyssna på Skuldpodden, vår podd, som har ett avsnitt som handlar om skulder och spelberoende:

Spelberoendet byggde ett berg av skulder

Skuldsanering

Jag kan inte betala mina räkningar. Kan jag få skuldsanering?

En skuldsanering är inte till för dig med tillfälliga ekonomiska problem. Du ska vara så skuldsatt att du inte på något sätt kan betala dina skulder på många år.

Om du behöver råd och hjälp med din privatekonomi kan du vända dig till en budget- och skuldrådgivare i din kommun. Servicen kostar inget och de har tystnadsplikt. Du hittar kontaktuppgifter på Konsumentverkets webbplats:

Hjälp med ekonomin hos kommunens budget- och skuldrådgivning

Läs mer om vad du kan göra på webbplatsen:

Råd och stöd

Utmätning

Får Kronofogden ta mina saker?

Om du har en skuld som är registrerad hos oss, är det någon som har rätt att få betalt. Om du inte har pengar kan vi ta egendom från dig (utmäta) och sälja. Pengarna går till att betala skulden.

Exempel på egendom vi kan utmäta är hemelektronik och antikviteter.

Vissa saker i en bostad utmäter vi inte, till exempel möbler, husgeråd och annan nödvändig utrustning.

Du hittar mer information på vår webbplats:

Vräkning

Jag hyr i andra hand. Ni har sökt den som har kon­trak­tet. Kan jag vräkas?

Två av de vanligaste orsakerna till en uppsägning av ett hyreskontrakt är obetald hyra eller andrahandsuthyrning utan tillstånd.

Har du betalat hyran i tid och personen du hyr av har tillstånd att hyra ut till dig i andra hand? I så fall behöver du inte vara orolig för att vräkas (avhysas).

Personerna från oss kan ha varit delgivare, det vill säga medarbetare som vill ta kontakt med förs­ta­hands­ut­hy­ra­ren om ett betalningskrav. Om personen som hyr i första hand inte har gjort en adressändring knackar de på hos dig. Hör gärna av dig till den du hyr av och berätta att vi försöker komma i kontakt med hen.

Kan hyresvärden vräka oss för sen hyra fast vi har en bebis?

Din hyresvärd kan vräka er. Även familjer med barn har skyldighet att betala hyran i tid.

Räcker inte pengarna till hyran (eller flera hyror) ska ni kontakta hyresvärden direkt. Ni kanske kan komma fram till en lösning, exempelvis en avbetalningsplan, det vill säga du betalar en mindre del nu och resten senare. Tänk på att hyra, el och mat är viktigast att prioritera bland räkningarna.

Ni kan få hjälp med att få ordning på er ekonomi. Kontakta budget- och skuldrådgivningen i din kommun. Det kostar ingenting och de har tystnadsplikt. Du hittar kontaktuppgifter på Konsumentverkets webbplats:

Hjälp med ekonomin hos kommunens budget- och skuldrådgivning

Övrigt

Vad är Kronofogden?

Kronofogden är en statlig myndighet. Vi hjälper den som inte fått betalt och vi ger stöd och råd till den som ska betala. Kronofogden är opartisk, vilket betyder att vi inte tar någons sida. Läs mer om oss:

Uppdrag och värdegrund

Vad är skillnaden mellan att fastställa ett krav och verkställa en skuld?

Betalar du exempelvis inte jackan du klickade hem från företaget Y:s webbutik, kan företaget ansöka om vår hjälp med att fastställa kravet. Då ansöker företaget om be­tal­nings­fö­re­läg­gan­de.

Du får då ett brev från oss. Svara på brevet annars kan vi komma hem till dig eller din arbetsplats. Det gör vi för att vi vill vara säkra på att du har fått brevet.

Sedan ska du agera – betala räkningen inklusive ränta och avgifter till företaget Y, eller invända om kravet är fel. Om du inte kan betala fastställer vi kravet i ett beslut (utslag) och det blir en skuld i våra register. Du får då ett brev med beslutet (utslaget) från oss, där det står att du är skyldig att betala.

Företaget Y kan få vår hjälp med att driva in skulden, verkställa den. Kan du fortfarande inte betala är det vanligaste att vi tar en del av din lön, det kallar vi för löneutmätning, så att företaget Y ska få betalt.

Du kan lära dig mer om skillnaden på att fastställa och att verkställa en skuld på webbplatsen:

Så funkar det hos Kronofogden

Fler frågor och svar

Frågor och svar