Betalningsföreläggande

Tjänsten ger dig som ingivare möjlighet att på digital väg ansöka om betalningsföreläggande och handräckning för att fastställa ett krav.

För att starta ett nytt mål skickar du en ansökan till oss. Vi tar emot både flatfil och XML en tid framöver. Vi tar inte emot nya anslutningar till flatfil. På sikt kommer flatfil att fasas ut.

Flatfil eller XML

Om du använder flatfil kan du ansöka om betalningsföreläggande när det handlar om pengar.

Använder du XML kan du ansöka om betalningsföreläggande när det handlar om pengar, att någon ska göra något (handräckning) eller att egendom har lämnats som säkerhet för ett lån (betalningsfastställelse ur pant).

Viktigt att du tydligt beskriver grunden till kravet

Det är viktigt att du tydligt beskriver grunden (orsaken) till kravet. Använd ett enkelt och begripligt språk så att

  • den som ska betala eller göra något (svaranden) förstår
  • vi kan avgöra om det finns några hinder mot att ta upp din ansökan.

Var noggrann

Fyll i din ansökan noggrant. Om ansökan saknar viktig information kommer du att få ett brev där vi begär att du ska komplettera din ansökan. Det kan du göra via mejlformuläret:

Kontakt för ingivare

Observera!

Handläggningen av ditt ärende tar längre tid om du måste komplettera med uppgifter du glömt att ta med.

Det här gäller för alla ansökningar

  • Har du tagit över kravet ska du skriva namnet på den ursprungliga fordringsägaren. Du kan exempelvis skriva: ”Ursprunglig fordringsägare är X”.
  • Undvik förkortningar som är svårbegripliga och inte allmänt kända.
  • Ge inte instruktioner om betalning när du beskriver grunden för ditt krav.
  • Skriv förfallodag i ansökan (finns flera förfallodagar ska du skriva dessa i grunden om det inte framgår av ansökan i övrigt).
  • Skriv inte olika alternativa beskrivningar av kravet. Då blir det svårt att förstå vad kravet gäller, exempelvis "Kravet gäller paraplyer och/eller regnkappor”.

Läs mer om vad som gäller för olika typer av krav.

Obetald faktura

Skriv vad ditt krav handlar om. Du kan exempelvis använda en samlande beskrivning:

  • "Kravet gäller köp av konfektionsvaror".
  • "Kravet gäller varor från butik X."
  • "Kravet gäller varor från webbplats X”.

Om ditt krav handlar om ett fåtal olika tjänster kan du exempelvis skriva

  • "Kravet gäller renhållningstjänster och va-avgifter."

Det är bra om du kan ange

  • fakturanummer
  • datum när fakturan skickades eller
  • datum för när varan eller tjänsten köptes.

Obetalda krediter

Skriv vilken sorts konsumentkredit som din ansökan gäller, exempelvis

  • kontokredit
  • lån
  • avbetalningsköp.

Skriv period som köpet eller betalningen gäller om

  • krediten inte är uppsagd eller
  • avtalstiden inte har löpt ut (krediten har inte förfallit i sin helhet).

Om krediten är uppsagd eller av annat skäl har förfallit i sin helhet ska du skriva det.

Skriv tydligt vad som är ett konto- eller kreditnummer eller ett faktura- eller avinummer.

Ovan gäller även när den som ska betala är näringsidkare.

Krav som förfaller löpande

Om kravet förfaller löpande, exempelvis månadsvis eller kvartalsvis, ska du skriva den period kravet gäller, exempelvis ”hyra november 2023” eller "hyra oktober till och med december 2023".

Om du inte kan ange perioden, skriv

  • fakturanummer
  • datum när fakturan skickades
  • förfallodag.

Skicka ansökan via XML-fil

Du kan skicka ditt krav via XML-fil när det handlar om

  • pengar
  • att någon ska göra något, till exempel vräkas (avhysning) eller lämna tillbaka egendom (handräckning)
  • pengar när egendom har lämnats som säkerhet för ett lån (betalningsfastställelse ur pant).

Du får återkoppling via fil när vi har

  • tagit emot din ansökan
  • fattat ett beslut (utslag) – en referens till utslaget finns i filen.

Krav om pengar

Du kan ansöka om betalningsföreläggande via XML-fil när

  • kravet handlar om pengar
  • har förfallit till betalning
  • går att påverka genom att parterna kommer överens (kravet är förlikningsbart).

Krav om handräckning

Du kan ansöka om betalningsföreläggande via XML-fil när

  • kravet handlar om att någon (svaranden) ska göra något, exempelvis flytta från en hyresbostad (vräkning) eller flytta en bil som olovligen står på någon annans mark
  • tidpunkten för när svaranden skulle ha agerat har passerat
  • kravet går att påverka genom att parterna kommer överens (kravet är förlikningsbart).

Krav om vräkning

Du ska fylla i

  • vad du vill att svaranden ska göra
  • objektets adress, nummer och storlek (till exempel hyresrätt, bostadsrätt eller lokal)
  • orsaken till att svaranden ska vräkas (till exempel inte betalat hyran eller avgifter, stört grannarna, vanvårdat lägenheten eller lokalen, hyrt ut i andra hand utan lov)
  • om nyttjanderätten
    • är uppsagd
    • är indragen (förverkad) eller
    • har upphört av annat skäl
  • datum när hyresgästen eller bostadsrättsinnehavaren skulle ha flyttat
  • om du har meddelat socialnämnden att svarandens rätt att använda bostaden eller lokalen har upphört på grund av obetald hyra eller störning.

Bifoga kopior som visar

  • meddelandet till socialnämnden och bevis om att nämnden har tagit emot meddelandet
  • en kopia på uppsägningen och att svaranden har tagit emot uppsägningen (blivit delgiven) – om svaranden har blivit uppsagd
  • att svaranden fått information om hur hen kan få tillbaka sin rätt till bostaden eller lokalen, och att hen kan ansöka om att domstolen prövar vårt beslut (återvinning).
Exempel på hur du kan beskriva kravet (yrkandet)

”XX ska flytta från lägenhet nr 0101, om tre rum och kök, med adress Storgatan 1B, 000 00 Staden.”

Krav om att någon ska göra något

Du ska fylla i

  • vad du vill att svaranden ska göra, exempelvis lämna tillbaka eller flytta egendom
  • orsaken till kravet
  • om du har uppmanat svaranden att själv agera
  • datum för när svaranden skulle ha agerat.
Exempel

”Flytta bilen med registreringsnummer ABC 123 från fastigheten med beteckning X med adress Storgatan 1B, 000 00 Staden.”

Krav med säkerhet (betalningsfastställelse ur pant)

Du kan ansöka om betalningsföreläggande via XML-fil när egendom har lämnats som säkerhet (pant) för ett lån.

Kravet ska

  • handla om pengar
  • ha förfallit till betalning
  • gå att påverka genom att parterna kan komma överens (kravet är förlikningsbart)
  • betalas genom att något av följande säljs
    • fast egendom eller tomträtt
    • intecknad lös egendom (företagshypotek)
    • skepp eller skeppsbygge
    • luftfartyg eller reservdelar till luftfartyg.

Fyll i noggrant

Det är viktigt att du skriver

  • vilken typ av kredit som ligger till grund för kravet, exempelvis kontokredit eller lån
  • vad som är ett konto- eller kreditnummer eller ett faktura- eller avinummer
  • period som köpet eller betalningen gäller om
    • krediten inte är uppsagd eller
    • avtalstiden inte har löpt ut (krediten har inte förfallit i sin helhet)
  • om krediten är uppsagd eller har förfallit i sin helhet
  • om kravet gäller en eller flera perioder
  • om din ansökan gäller svarande som är ansvarig för endast en del av kravet, exempelvis har lämnat sin fastighet som säkerhet men inte är låntagare.

Bifoga skuldebrevet – om det finns ett. Bifoga även pantförskrivningen.

Det här gäller för fast egendom

Den som ägde fastigheten (civilrättslig ägare) ska ha undertecknat pantförskrivningen när pantförskrivningen gjordes. Det är vanligt att en köpare av en fastighet registreras som lagfaren ägare i fastighetsregistret med ett senare datum än datumet för pantförskrivningen. Då måste du som är sökande bifoga handlingar som visar att den som undertecknat pantförskrivningen var ägare när pantförskrivningen gjordes. Vem som var ägare framgår ofta av köpekontraktet eller ett eventuellt köpebrev som upprättades i samband med fastighetsköpet.

Det här gäller för företagshypotek

Den som var behörig ställföreträdare för bolaget när panten togs, ska ha skrivit under pantförskrivningen.

Säkerheten gäller fast egendom

Det här gäller för ett befintligt pantbrev. Då ska du i din ansökan fylla i

  • pantbrevets belopp
  • inskrivningsdag
  • aktnummer.

Det här gäller för om låntagaren har sökt en inteckning, men inte fått sitt pantbrev ännu. Då ska du i din ansökan fylla i

  • pantbrevets belopp
  • i vilken ordning pantbrevet ska prioriteras i förhållande till andra pantbrev (inomläge).

Nedsättning eller återkallelse

Det är viktigt att du meddelar oss om du helt eller delvis får betalt under tiden vi behandlar din ansökan. Det gör du genom att skicka en nedsättning eller återkallelse, helst via fil.

Kom igång

I vår guide Kom igång med digitala filtjänster finns information om förutsättningarna för att använda våra digitala filtjänster och de steg som krävs för att komma igång.

Kom igång med digitala filtjänster

Dokument om tjänsten

Vi uppdaterar löpande information som beskriver vår tjänst Beslut om betalningsföreläggande. I dokumenten finns information om

  • transaktioner mellan oss
  • vilken typ av data som överförs
  • de tekniska egenskaperna för filformat och överföring.

Vill du veta mer?

Vi berättar gärna mer om tjänsten. Skicka ett mejl med dina frågor via vårt mejlformulär. Välj kategori Filtjänster och intressentkod och sedan Filtjänster.

Kontakt för ingivare.

Ansök med blankett

Du kan också ansöka om betalningsföreläggande och handräckning med blankett. Hur du gör hittar du mer information om här:

Har du frågor?

Vi har listat de vanligaste frågorna ingivare har:

Frågor och svar för ingivare