Om våra digitala filtjänster
Du som är ingivare, det vill säga företag och myndigheter som lämnar in stora volymer av egna eller andras fordringar till oss, och kreditupplysningsföretag kan använda våra digitala filtjänster. Syftet med filtjänsterna är att förbättra informationens kvalitet och effektivisera hanteringen av ärenden, både hos dig och hos oss. Det finns flera fördelar för dig.
Sänk dina handläggningskostnader
Med våra tjänster kan du hålla era register uppdaterade på ett kostnadseffektivt sätt och har korrekt information tillgänglig när du behöver den, helt utan pappershantering.
Genom att filer skickas in eller hämtas elektroniskt kan vi tillsammans sänka våra kostnader. Vi spar tid och pengar genom att bland annat undvika utskrifter, kuvertering, porto, skanning och inregistrering.
Snabbare registrering av fordringsuppgifter
I och med den elektroniska hanteringen kan vi snabbare registrera uppgifterna från ansökan eller fordringsanmälan. Det innebär att du snabbare får svar på frågor om fordringsanmälningarna.
Högre kvalitet och säkerhet
Genom att filen skickas elektroniskt minskar vi risken att informationen misstolkas, förändras eller tappas bort.
De tjänster som är tillgängliga är:
- beslut om betalningsföreläggande
- verkställighet
- fordringsanmälan skuldsanering
- skuldutdrag
- utdrag i kreditupplysningssyfte
- utdrag i upphandlingssyfte.
Din verksamhet
För att få tillstånd att använda våra digitala filtjänster ska du som ingivare eller kreditupplysningsföretag vara
- verksam inom inkasso-, bank- eller kreditupplysningsverksamhet, alternativt att du driver in fordringar som uppstått i den egna verksamheten (egeninkasso)
- myndighet med behov av information för författningsreglerad verksamhet som gäller tillsyn, lämplighets- och tillståndsprövning och annan liknande prövning
- bolag som är uppdragsgivare och behöver kontrollera uppdragstagare i upphandlingar.
Kom igång med digitala filtjänster