Förbered dig
Du kan förbereda dig innan du tar kontakt på följande sätt:
Behöver du ytterligare hjälp, kan du ta kontakt med kommunens budget- och skuldrådgivare.
Kommunal budget- och skuldrådgivning
Avbetalningsplan eller annan lösning
En avbetalningsplan innebär att du kommer överens med den du är skyldig pengar om att dela upp betalningen. Ni kommer överens om hur mycket och hur ofta du ska betala.
Tänk på
En avbetalningsplan kan leda till att skulden växer. Avgifter och räntor gör att skulden blir större.
Är en avbetalningsplan inte aktuellt kanske ni kan komma överens om någon annan lösning. Du kan föreslå
- en betalningsfri månad
- att frysa räntan
- att få betala av på skulden först, i stället för räntan.
Tänk igenom vad du ska säga
Det är viktigt att du har tänkt igenom vad du ska säga när du vill komma överens om en avbetalningsplan eller någon annan lösning. Här är ett par exempel på hur du kan formulera dig:
Alternativ 1 – Föreslå avbetalningsplan
Hej!
Jag heter X och ringer för att jag har fått en faktura från er som jag inte kan betala innan förfallodatumet. Fakturan gäller X och är på X kronor. Mitt förslag är att jag betalar X kronor i månaden. Det skulle göra det möjligt för mig att betala av skulden. Hur ställer ni er till det?
(Hur mycket du kan betala har du räknat ut i förväg.)
Alternativ 2 – Be om alternativ
Hej!
Jag heter X och jag ringer för att jag följande skulder hos er (Läs upp vilka skulderna är). Jag vill göra rätt för mig, men eftersom jag inte kan betala hela beloppet undrar jag om vi kan komma överens om en avbetalningsplan eller någon annan lösning exempelvis en betalningsfri månad, frysa räntan eller om jag kan få betala av på skulden först, i stället för räntan. Hur ställer ni er till det?
Nu kan du kontakta den du är skyldig pengar
Du kan ringa eller mejla den du är skyldig pengar. Om du ringer och kommer till en växel kopplar den i växeln dig vidare om du berättar att du vill be om en avbetalningsplan.
Under samtalet
Föreslå en avbetalningsplan eller någon annan lösning som du har förberett.
Om du får ett förslag på en ekonomisk lösning du inte känner dig säker på – be att få tänka igenom förslaget innan du svarar. Fråga om du kan ringa tillbaka senare. Det är viktigt att det är en realistisk överenskommelse som du kan hålla.
Nästa steg
Fråga också vad nästa steg blir innan ni lägger på, så att du vet vad du kan förvänta dig.
Frågor du kan ställa är:
- Får jag ett mejl eller ett brev om vad vi har kommit överens om?
- Från vilket datum gäller vår överenskommelse?
- Innehållet i en avbetalningsplan.
Uppgifter i en avbetalningsplan
Om du och den du är skyldig pengar kommer överens om en avbetalningsplan ska den innehålla en hel del uppgifter.
Kontrollera att dessa uppgifter finns med i planen du får:
- uppgifter om den du är skyldig pengar och den som ska betala (du) – namn, adress, person-/organisationsnummer, mobilnummer och mejladress
- totala skulden
- årsränta
- belopp att betala per månad
- avbetalningstid – hur lång tid du ska betala av på skulden
- underskrift av både dig och den du är skyldig pengar
- ort
- datum.
Den som ska ha betalt avgör
Det är upp till den som ska ha betalt att besluta om hen vill gå med på en avbetalningsplan. Om du kan få en avbetalningsplan beror på din situation – exempelvis om du har jobb, din inkomst, hur mycket du är skyldig och om du har andra skulder.
Du kan kontakta den du är skyldig pengar (sökanden) för att be om en avbetalningsplan, även om kravet har gått vidare till oss. Går sökanden med på det, kan hen ta tillbaka kravet hos oss. Då avslutar vi målet och kravet blir inte registrerat som en skuld hos oss.
Betalningsanmärkning
Du kan undvika att få en betalningsanmärkning. Det kan du göra om
- du betalar dina skulder direkt
- du och den du är skyldig pengar kommer överens om en avbetalningsplan innan kravet går vidare till oss
- om du och den du är skyldig pengar kommer överens om en avbetalningsplan efter att kravet har kommit till oss och den du är skyldig pengar tar tillbaka sitt krav.
Det är kreditupplysningsföretagen som sätter en betalningsanmärkning. Läs mer om betalningsanmärkningar på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats.
Om ni inte kommer överens
Om den du är skyldig pengar av någon anledning inte vill eller kan gå med på en avbetalningsplan eller någon annan lösning, är det viktigt att du har en plan för vad du ändå kan göra för att din skuld inte ska växa. Du hittar mer information på webbplatsen.
Du kan alltid kontakta budget- och skuldrådgivaren i din kommun.
Så funkar det hos oss
Vill du veta hur det går till när du får ett krav om att betala? Klicka dig fram i vårt verktyg:
Vem ska du betala till?
Har du fått ett brev från oss med krav på att betala? Är kravet rätt ska du betala direkt till den som ansökt om vår hjälp med att få betalt (den du är skyldig pengar).
Har du skulder som vi fastställt i ett beslut (utslag)? Om den du är skyldig pengar har begärt vår hjälp med att driva in skulden (verkställighet), kan du betala till oss eller direkt till sökanden. Det är viktigt att du meddelar oss om du betalar direkt till sökanden.
Så här gör du när du betalar till oss:
Läs mer om avbetalningsplan och uppskov med betalning:
Uppskov med betalning och avbetalning
För företagare
Är du företagare som vill bli skuldfri? Läs mer om vad som gäller för dig: