Filmens innehåll i textformat
Så växer din skuld om du inte betalar:
Räkning: 299 kronor.
Påminnelse: 60 kronor.
Inkasso: 180 kronor.
Kronofogden 300 kronor.
Ombudets arvode 380 kronor.
Grundavgift indrivning: 600 kronor.
Ränta: 6 kronor.
En skuld på 299 kronor blir i slutändan 1 825 kronor.
Se över krav och skulder
Få bättre kontroll över din situation genom att se över vilka krav och skulder du har. Samla alla dina räkningar och gå igenom dem. Tänk på att du kan få räkningar eller andra krav via brev, mejl eller till din digitala brevlåda. Om kravet har blivit registrerat som en skuld hos oss, kan du se skulden på Mina sidor. Kan du betala något på dina skulder ska du betala till oss. Visste du till exempel att du kan swisha till oss?
Ta hjälp av skuldprognosen
På Mina sidor finns verktyget skuldprognosen. Det kan du använda för att se hur dina skulder sannolikt kommer att utvecklas de kommande åren. Utvecklingen beror till exempel på hur mycket du kan betala frivilligt eller hur mycket vi kan utmäta av din lön.
Skuldens väg
Här är ett exempel på hur skuldens väg ser ut, när det handlar om skulder till ett företag.
Filmens innehåll i textformat
När en person inte har betalat en räkning eller avgift till ett företag är det vanligt att företaget skickar en påminnelse, men det finns inga lagkrav på det.
Om personen inte betalar, trots påminnelsen, kan företaget skicka ärendet till ett inkassoföretag. Inkassoföretaget skickar räkningen igen med ytterligare avgifter och ränta på skulden. Nu är det till inkassoföretaget personen ska betala.
Om inkassoföretaget inte får in sin betalning kan de skicka ärendet till oss på Kronofogden. Personen får då ett brev från oss, ett så kallat föreläggande med krav på att betala.
Oavsett om personen anser att kravet stämmer eller inte ska personen bekräfta att hen har tagit emot det. Det kan hen göra genom att antingen ringa, logga in på kronofogden.se eller skicka med vanlig post.
Om personen anser att något är fel med kravet ska hen invända mot det till oss på Kronofogden inom utsatt tid. Om kravet inte bestrids eller återkallas beslutar vi på Kronofogden att personen är skyldig att betala.
När skulden är fastslagen kan inkassoföretaget välja att ansöka om indrivning av skulden.
Vi på Kronofogden gör då en utredning för att se om personen har tillgångar eller inkomst som kan användas för att betala skulden, till exempel bankmedel, lön genom löneutmätning, värdesaker eller fordon.
Löneutmätning innebär att personen endast behåller den del av lönen som hen behöver för att klara sig, medan resten av lönen går till att betala skulden.
Det är viktigt att komma ihåg att det under hela skuldprocessen finns möjlighet att betala skulden eller att kontakta den som ska ha betalt för att diskutera en lösning.
Har du skulder som gått till inkasso?
Vissa företag använder sig av ett inkassobolag. Inkassobolaget hjälper till att driva in pengarna. Fordran kan även överlåtas till inkassobolaget som då tar över kravet från företaget. Om du inte betalar företaget och kravet går till ett inkassobolag, ska du betala till inkassobolaget. Inkassobolaget lägger på vissa kostnader. Exempel på sådana kostnader är inkassoavgift, påminnelseavgift och dröjsmålsränta. Kontakta inkassobolaget för att ta reda på det totala beloppet du ska betala inklusive avgifter och ränta. Kan du inte betala, kontakta ändå inkassobolaget och försök få till en avbetalningsplan. Du kan läsa mer på vår webbplats.
Har du krav som gått till oss?
Många tycker det är jobbigt att den som vill ha betalt (sökanden) skickar krav till oss. Men tappa inte hoppet, du kan vända din situation och bli skuldfri. Det viktiga är att du agerar och försöker komma fram till en lösning.
Sökanden skickar ett krav till oss på att du ska betala. Hen vill få vår hjälp att fastställa kravet i ett beslut (utslag).
Du kan logga in på Mina sidor och se krav (förelägganden) som har kommit till oss. Det är viktigt att du svarar att du har tagit emot kravet. Därefter behöver du ta ställning till om kravet är rätt eller fel. Är det rätt, men kan du inte betala? Då kan du ta kontakt med sökanden och se om ni kan komma överens om en avbetalningsplan eller en annan lösning.
Du har fått ett krav (föreläggande)
Sökanden kan sedan begära att vi driver in skulden. Det betyder att vi kan besluta att en del av din lön eller vissa av dina tillgångar, exempelvis pengar på banken, aktier eller din bil, ska gå till att betala skulden.
Om du har fått en felaktig faktura
Har du fått en faktura som inte är korrekt ska du invända mot (bestrida) den. Det innebär att du meddelar företaget att den är felaktig. Gör det så snabbt som möjligt. Läs mer om hur du invänder (bestrider) en faktura på webbplatsen för Konsumentverkets vägledning.
Skuldsanering
Det händer att personer med skulder inte har möjlighet att betala dem, ens på lång sikt. I vissa fall kan skuldsanering vara ett alternativ.
Unga och skuldsanering
Unga vuxna som är i början av sitt arbetsliv får oftast nej när de ansöker om skuldsanering. Det beror bland annat på att de har många år framför sig att betala på sina skulder. Om du är ung och har skulder finns annan hjälp att få. Hör av dig till din kommuns budget- och skuldrådgivning. Du hittar kontaktuppgifter via Konsumentverkets vägledning.
Hjälp med ekonomin hos kommunens budget- och skuldrådgivning
Betalningsanmärkning
Om du inte betalar dina räkningar i tid, kan du få en betalningsanmärkning eller ”prick”, som det ofta kallas. Det är kreditupplysningsföretagen som sätter betalningsanmärkningar. Ta kontakt med dem om du har frågor.
Har du fått en betalningsanmärkning blir det mycket svårare för dig att till exempel ta ett lån eller hyra en lägenhet. Anmärkningen finns oftast kvar i tre år.
På Integritetsskyddsmyndighetens webbplats kan du hitta mer information om betalningsanmärkningar.
För företagare
Är du företagare som vill bli skuldfri? Läs mer om vad som gäller för dig på webbplatsen.