Sanja har alltid velat jobba med människor. Så när hon efter sju år som vice butikschef såg sig om efter ett nytt yrke föll valet på Kronofogden och kundservice.
– Jag hade egentligen bara tänkt jobba på myndigheten en kortare period. Men jag har fått göra så mycket annat under min tid här så jag blev kvar, säger Sanja.
Bland annat har Sanja haft sidoprojekt som systemadministratör, samordnare för myndighetens Facebook-konto samt varit med och tagit fram utbildningen till systemstödet Sara för alla handläggare på kundservice.
– Jag har många idéer och räcker alltid upp handen först när det erbjuds möjligheter till personlig- och arbetsmässig utveckling. Man måste våga för att ta sig framåt, säger Sanja.
Intresseanmälan ledde till ny tjänst
När myndigheten behövde omfördela resurser till skuldsaneringen var Sanja inte sen med att anmäla sitt intresse.
– Jag tycket det lät spännande att få jobba med skuldsanering – att få möta människor i väldigt speciell situation och få fatta egna beslut, säger Sanja och fortsätter:
– Att få gå vidare inom myndigheten trots att jag saknar akademisk utbildning är ett stort plus. Jag hoppas myndigheten fortsätter på det spåret, annars kommer man att tappa värdefull kompetens.
Sanja började på den nya virtuella skuldsaneringssektionen i mars tillsammans med andra kundservicemedarbetare från hela Sverige.
– Jag ser det som en fördel att vi har jobbat på kundservice tidigare. Vi har redan en stadig grund. Det här blir en påbyggnad. Därför har vi redan nu börjat jobba med ärenden även fast vi är i utbildnings fasen, säger Sanja.
Trots att Sanja inte har jobbat på skuldsaneringen så länge har hon redan deltagit i en workshop och jobbar på att skriva ihop två A4:or med förbättringsförslag.
– Jag vill vara med och förbättra myndigheten. Det är utmaningarna som driver mig, avslutar Sanja.
Kort om Sanja
Titel: handläggare
Avdelning: Överskuldsättningsavdelningen