– När jag började på Kronofogden var mina förväntningar att jag skulle arbeta med juridik. Men jag gled över till chefs- och ledarrollen, vilket jag trivs otroligt bra med. Under tiden jag var sektionschef var jag även delprojektledare för utvecklingen av ett nytt ärendehanteringssystem. Det var så jag kom i kontakt med it-sidan.
Lösningar som gör skillnad
Martin är ansvarig för att leveransen av nya e-tjänster går som planerat, både tidsmässigt och ekonomiskt. Tillsammans med leveransledare arbetar han för att leverera nya digitala tjänster till Mina sidor på Kronofogdens webbsida.
– Mitt jobb är att se till att teamen har det som krävs för att leverera kvalitativa digitala lösningar som underlättar för kunden att lösa sitt problem själv. Det kan vara lösningar som att kunden ska kunna följa sitt ärende på webben, införa en elektronisk ansökan eller hantera en skuld. Man kan säga att vi bygger e-tjänster som är en hjälp till självhjälp.
De nya e-tjänsterna förenklar inte bara för kunderna, utan även för handläggarna på Kronofogden.
– Genom att vi gör det lättare för kunden att lösa situationen själv frigörs det mer tid för våra medarbetare, som i sin tur kan hjälpa fler personer.
Martin har jobbat på Kronofogden i 16 år. Anledningen till att han har stannat kvar på myndigheten är framförallt tre saker – samhällsuppdraget, balansen mellan arbete och familjeliv samt möjligheten till personlig utveckling.
Kort om Martin
Titel: leveransledare
Avdelning: It-avdelningen
Bakgrund: Jur.kand. Uppsala universitet. Martin har tidigare arbetat som juridiskt ombud för funktionshindrade. Han har även haft olika tjänster på Kronofogden, bland annat som handläggare och sektionschef på lösegendom.