Prata om ekonomi

Många är oroliga över sin privatekonomi. Det är bra om fler pratar om skulder och hur man kan lösa sina problem. Ta del av tips och verktyg för dig som stödjer andra i ditt jobb eller privat.

Personer som har skulder hos oss känner ofta stress, oro och skam. Det kan leda till försvar och låsningar. Personen kanske döljer problemet, förnekar det eller avvisar den som försöker hjälpa till. Sådana reaktioner kan i sin tur göra det svårare att lösa problemen.

Att uppmuntra och stödja en person till att börja ta tag i sin situation kan ha stor betydelse för hur allvarliga och långvariga de ekonomiska problemen blir. Vi ger exempel på hur du kan göra det.

Fokusera på lösningar, inte problem

Det är vanligt med känslomässiga reaktioner hos den som har eller riskerar att få ekonomiska problem. Du kan vara ett viktigt stöd genom att ställa öppna frågor och motivera personen. Med fokus på lösningar i stället för problem kan det bli lättare för personen att börja prata om sina skulder. I den här filmen förklarar vi närmare.

Filmens innehåll i textformat

Ekonomi är kopplat till vår överlevnad, och att tappa kontrollen över sin ekonomi kan skapa en känsla av att inte räcka till.

Följden blir ofta känslor av sorg, skam, oro och ilska – som i sin tur påverkar både vårt beteende och vår förmåga att lösa problemen.

Dels kan starka känslor göra att vi går i försvar: för att stå ut med känslorna kanske vi undviker, förnekar eller anklagar andra. En del kanske dövar känslorna med spel, droger eller andra kickar.

Den här typen av försvarsmekanismer kan göra att vi gömmer undan räkningar, inte öppnar post eller svarar när Kronofogden ringer.

De kan också göra att vi avfärdar den som ställer frågor, säger att vi redan gjort saker som vi inte gjort, eller kanske låtsas som att vi inte bryr oss – att vi struntar i hur det går.

Stress och starka känslor som oro och skam påverkar också våra kognitiva funktioner som att planera, prioritera och fatta beslut.

Därför kan du som möter personer med svårigheter att betala sina skulder spela en avgörande roll. Du kan motivera personen till att agera och till exempel hjälpa till med att förstå och tyda vad som står i breven, prioritera eller leta fram kontaktuppgifter.

En nyckel är bemötandet: Att ställa öppna frågor, undvika att komma med värderingar eller skuldbelägga. Att fokusera på lösningar snarare än på problemen. Att uppmuntra och bekräfta alla tecken på vilja till förändring, och visa att det är de små stegen som tillsammans gör lösningen. Med ett sådant bemötande ökar du chansen att personen känner tillräckligt mycket hopp och tro på sin egen förmåga, för att börja ta tag i sin ekonomiska situation.

Bra att tänka på inför ett samtal

Du som möter skuldsatta personer i ditt arbete eller privat får här tips om hur du kan förbereda dig.

Se möjligheter och uppmuntra små steg

  • De flesta som har ekonomiska problem vet innerst inne att situationen är allvarlig även om det kanske inte märks.
  • Blicka framåt och kartlägg situationen. Resonera kring vad som är möjligt att göra som läget är just nu?
  • Uppmuntra alla initiativ som personen tar.

Du behöver inte vara expert

En persons ekonomiska situation kan vara komplex att få grepp om. Det kan finnas mycket information att sätta sig in i och det kan vara svårt att förstå alla begrepp. Ställ inte orimliga krav på dig själv att du ska förstå och känna till allt. Det allra viktigaste är att personen agerar så tidigt som möjligt. Sedan kan ni tillsammans hitta svar på frågorna längs vägen.

Var konkret och dela upp problemet

Ställ konkreta frågor snarare än generella. Frågan "Behöver du hjälp?" kan till exempel vara svår att svara på. Det är bättre att fråga om konkreta saker och dela upp det stora problemet i mindre delar.

Exempel på konkreta frågor är

  • Ska vi se om det finns oöppnad post?
  • Ska vi läsa brevet tillsammans?
  • Ska vi leta fram numret till elbolagets kundtjänst?
  • Vill du ha hjälp med att skriva en lista på saker du ska fråga?

Fler tips på hur du kan stötta

Kommunernas budget- och skuldrådgivare

Hänvisa gärna till kommunernas budget- och skuldrådgivare. Deras uppgift är att ge råd och konkreta förslag till den som behöver hjälp med att planera sin ekonomi och hantera sina skulder.

Du hittar kontaktuppgifter till alla budget- och skuldrådgivare i Sveriges kommuner via Konsumentverkets webbplats:

Hjälp med ekonomin hos kommunens budget- och skuldrådgivning

Konsumentverkets stödmaterial

Du kan använda materialet Hur mår din ekonomi? som stöd i samtal om privatekonomi. Materialet består av en film, en samtalsguide och en folder.

Konsumentverket har även tagit fram två korta webbutbildningar som vänder sig till dig som möter personer med ekonomiska problem. Du hittar stödmaterialet på Konsumentverkets webbplats:

Stöd inom privatekonomi | Konsumentverket