”Vi behöver anpassa oss till kunden”

I sitt arbete på kundservice svarar Charlotta dagligen på många frågor som rör skulder. Hon har stor nytta av sina goda språkkunskaper – både i engelska och svenska. Det går inte heller att ta miste på Charlottas engagemang för att alla ska förstå och kunna agera.

Charlotta, handläggare på kundservice.

"Klarspråk hjälper kunden att agera"

Charlotta svarar dagligen på många frågor från personer som ringer och mejlar till vår kundservice. Det är ett viktigt, spännande och utmanade jobb där hon måste kunna förklara hur det går till på Kronofogden.

– Kronofogden är en speciell myndighet eftersom man sällan kommer i kontakt med oss, till skillnad från till exempel Försäkringskassan eller Skatteverket som de flesta möter någon gång i livet. Personer som kontaktar oss mår oftast dåligt. Då är det ännu viktigare att vi förklarar på ett tydligt sätt så att de kan hjälpa sig själva, säger Charlotta och ger ett exempel:

– Kunden hade skickat flera mejl tidigare men det var tydligt att hen var stressad och inte förstod svaren. Jag tog mig tid att dela upp svaret i stycken och skriva rubriker för att göra det så tydligt som möjligt. I nästa mejl tackade kunden för att hen äntligen förstod vad som gällde.

– Allra viktigast är att jag och mina kollegor anpassar oss till mottagarens behov och uttrycker oss på ett sätt som kunden förstår. Kunden behöver också få samma budskap – oavsett vem hen talar med, avslutar Charlotta.

Kort om Charlotta

Titel: handläggare

Avdelning: kundservice

Bakgrund: Charlotta har en magister i engelsk litteraturvetenskap. Hon har arbetat på Kronofogden sedan 2017.