”Vi möter utsatta människor och vi måste kunna lyssna”

Karin är kronofogde. Hon möter många människor i sitt arbete, till exempel på auktioner där vi säljer egendom för att betala en skuld. Då använder hon egna ord för att viktig information ska gå fram till deltagarna. Klarspråk gör att mottagaren förstår oss, men det påverkar också bilden av Kronofogden, tycker Karin.

Karin är kronofogde.

”Tänk att du skriver till en kompis"

Karin är kronofogde med ett engagemang för klarspråk – det bidrar till att vi blir mer enhetliga och begripliga, tycker Karin. Hon har god erfarenhet av klarspråk, både i mötet med kunder, men också för att hon har varit med och tagit fram nya mallar för beslut och yttranden.

– En viktig del av arbetet med mallar var att skriva beslut med kortare meningar och enklare språk, men också att bli mer enhetliga – ett yttrande bör inte se olika ut beroende på var det skickas ifrån, säger Karin.

– Klarspråk är även viktigt för att vi inte ska framstå som en trubbig och omänsklig myndighet. Vi har många lagar att förhålla oss till och vi kan framstå som en komplicerad myndighet – klarspråk kan göra oss mer begripliga för utomstående.

– Utmaningen är att komma ihåg och få tid att jobba med klarspråk. Det är svårare att ”översätta” lagspråket och använda en ny mall, än att skriva som man brukar.

– Ett tips är att tänka att du skriver till en kompis som inte är jurist. Det behöver inte vara komplicerat. Skriv lite kortare och byt ut några ord så att du kommer bort från det stolpiga lagspråket. På auktioner brukar jag förklara svåra ord i texter som ska läsas upp. Jag säger det som måste sägas med egna ord, säger Karin.

Kort om Karin

Titel: kronofogde

Avdelning: juristenheten

Bakgrund: Karin har arbetat på Kronofogden sedan 2005 och varit kronofogde sedan 2010. 2006 till 2008 satt Karin ting.