Här är fem tips på hur du kan agera
1. Var aktiv
Stoppa inte huvudet i sanden, det finns inga genvägar om dina pengar inte räcker till för att betala alla räkningar. Det är viktigt att agera direkt och prioritera vad du absolut måste betala, exempelvis hyran, elen och maten.
Kontakta den du är skyldig pengar och säg som det är. Kanske kan ni komma överens om att dela upp betalningen eller hitta en annan lösning.
2. Planera framåt
Gör en enkel budget. Vet du hur din ekonomiska situation ser ut kan du planera bättre för framtiden.
Konsumentverket: Budgetkalkylen
Se över inkomster och utgifter. Kanske finns det billigare alternativ för dina fasta kostnader eller abonnemang och prenumerationer som du kan klara dig utan.
Inför köpstopp. Utmana dig själv att inte köpa något onödigt under en period. Avregistrera dig från nyhetsbrev med erbjudanden så att du inte riskerar att lockas till impulsköp.
3. Ta hjälp av andra
Det är många som drar sig för att berätta om ekonomiska problem, men det är viktigt att våga prata om pengar. Ta hjälp av människor i din omgivning – kompisar, familjen eller någon bekant.
Tycker du att det är svårt att göra en budget – kontakta budget- och skuldrådgivaren i din kommun. De kan ge dig råd, tips och stöd. Dessutom kan du vara anonym och det är gratis. Du kan även ta hjälp av andra, exempelvis Hallå Konsument eller socialtjänsten i din kommun. Det viktiga är att du pratar med någon.
4. Kontakta oss
Är skulden på väg till oss vill vi att du ska höra av dig för information och vägledning. Du kan vara anonym om du vill. Vi har en opartisk roll och vårt uppdrag är att hjälpa både dig som har en skuld och den som vill ha betalt.
5. Öppna posten
Många av de hem- och arbetsplatsbesök vi gör beror på att personen inte har öppnat posten från oss och skickat in mottagningsbeviset (delgivningskvittot). Vi förstår att posten från oss sällan innehåller glädjebesked, men det hjälper ingen att låta breven förbli oöppnade. Framför allt drabbar det mottagaren själv.
Har du fått ett brev? Öppna, läs och skicka tillbaka delgivningskvittot. Det innebär inte att du har godkänt skulden, utan att du tagit emot brevet. Du kan också ringa oss.
Ta hjälp av andra
Om du har svårt att få din ekonomi att gå ihop kan kommunens budget- och skuldrådgivare hjälpa dig. De kan ge dig råd och konkreta förslag om hur du kan planera din ekonomi och hantera dina skulder. Tjänsten är gratis och rådgivarna har tystnadsplikt. Du hittar kontaktinformation på Hallå konsuments webbplats.