Vad innebär en skuldsanering för dig?
Det är personens betalningsförmåga som styr hur mycket ditt krav (fordran) skrivs ner när skuldsaneringen är klar.
Under skuldsaneringen fördelar vi proportionerligt det belopp som personen betalar mellan dig och andra som ska ha betalt. Du får betalt utifrån hur stor andel ditt krav utgör av den totala skulden.
Om den som har skuldsanering saknar betalningsförmåga, skrivs ditt krav ner helt, det vill säga du kommer inte att få betalt alls.
Så funkar det hos oss
Vill du veta hur det går till och vad du behöver göra när du har krav mot någon som ansöker om skuldsanering? Klicka dig fram i vårt verktyg:
Skillnad mellan skuldsanering och skuldsanering för företagare
Skillnader | Skuldsanering | Skuldsanering för företagare |
---|---|---|
Vilka kan ansöka? | Vem som helst | Företagare, före detta företagare och anhöriga till företagare |
Hur mycket | Hen betalar utifrån sitt betalningsutrymme. Det kan innebära att hen inte betalar något alls | Hen betalar utifrån sitt betalningsutrymme, men minst en sjundedel av prisbasbeloppet per kvartal |
Hur länge pågår personens skuldsanering? | Fem år, men hens betalningsplan | Tre år |
Betalar personen varje månad? | Nej, inte i juni och december | Ja |
Kan personen ansöka om att avbryta (upphäva) sin skuldsanering? | Nej | Ja |
Vilken lagstiftning gäller? | Skuldsaneringslag (2016:675) | Lag (2016:676) om skuldsanering för företagare |
Kort om hur en skuldsanering går till
En ansökan om skuldsanering går igenom följande steg:
Om du är borgenär
Om du är borgenär ska din anmälan innehålla
- uppgifter om kravet
- hela beloppet
- ränta till och med dagen då skuldsaneringen inleddes
- eventuella avgifter och andra kostnader
- ditt personnummer eller organisationsnummer
- ditt namn eller företagsnamn och övriga kontaktuppgifter
- din postadress
- dina kontouppgifter (om personen får ett ja till skuldsanering betalar vi ut pengar till dig en gång per år).
Vi behöver även veta om
- flera personer är gemensamt (solidariskt) betalningsansvariga för skulden
- någon har ställt en säkerhet (till exempel borgen).
Du kan även informera oss om det finns något som du anser talar emot att personen får skuldsanering, till exempel när det gäller hur kravet har uppkommit.
Det är viktigt att du är noggrann och lämnar samtliga uppgifter om varje krav du anmäler. Anmäl också till vilket konto vi ska betala. Det är vi på Kronofogden som sköter utbetalningarna till dig och de andra borgenärerna via vår betaltjänst.
Om du är borgensman
Om du är borgensman ska du i din anmälan lämna uppgifter om
- vad du har betalat fram till inledandet av skuldsaneringen
- eventuella räntekrav som du har mot den som har skuldsanering
- eventuella avgifter och andra kostnader som du vill ha ersättning för
- kontouppgifter, om du har betalat på skulden.
Gäller det flera skulder svarar du på frågorna för varje skuld för sig.
Om du är gemensamt betalningsansvarig
Är du gemensamt (solidariskt) betalningsansvarig med den som ansöker om skuldsanering ska du i din anmälan lämna uppgifter om
- hur stor den totala skulden var från början
- hur många gemensamt (solidariskt) betalningsansvariga det finns för skulden
- hur mycket du har betalat av den totala skulden
- kontouppgifter, ifall du har betalat mer än din andel av skulden.
Gäller det flera skulder svarar du på frågorna för varje skuld för sig.
Om du företräder ett dödsbo
Företräder du ett dödsbo ska du i din anmälan lämna uppgifter om
- kravets belopp
- ränta till och med dagen då skuldsaneringen inleddes
- eventuella avgifter och andra kostnader
- kontouppgifter (om personen får ett ja till skuldsanering betalar vi ut pengar till dödsboet en gång per år)
Finns det flera krav (fordringar) ska dessa specificeras var för sig.
Om den som ansökt får ja
Vi ser till att rätt summa betalas till dig och andra borgenärer. Du får betalt en gång per år.
Nytt krav
Om du har ett nytt krav mot någon som har skuldsanering, ingår den inte i skuldsaneringen. Då kan du ansöka om betalningsföreläggande för att få ditt krav fastställt.
Om den som ansökt får nej
Vi avslår ansökan om vi bedömer att den som ansökt om skuldsanering inte uppfyller kraven. Vi kan avslå ansökan både före och efter att vi inleder en skuldsanering.
Har vi inlett skuldsaneringen och personen har betalt in pengar kan följande hända:
- Om personen hade utmätning för skulder betalar vi ut pengarna till de borgenärer som vid tidpunkten hade krav för utmätning.
- Om personen inte hade utmätning för skulder, men det har kommit in nya eller gamla skulder till oss, utmäter vi pengarna för skulderna. Blir det pengar över betalar vi ut dem till personen som fått nej på sin ansökan om skuldsanering.
Uppgifter i EU-register
Du kan söka uppgifter om privatpersoner (fysiska personer) och juridiska personer som kommit på obestånd, det vill säga är insolventa, i EU:s konkurs- och insolvensregister. Registret är en tjänst på Europeisk e-juridikportal som innehåller uppgifter om skuldsaneringar, konkurser och företagsrekonstruktioner (insolvensförfaranden):