Så här rekryterar vi

När du söker jobb hos oss följer en process för rekrytering. Här kan du läsa om de olika stegen och några tips om vad du kan tänka på.

När vi rekryterar är det viktigt att vi får rätt person på rätt plats. Alla som söker jobb hos oss ska få en korrekt bedömning utifrån skicklighet och förtjänst. Vi utgår alltid från platsannonsen samt de sökandes kompetenser och meriter när vi gör vårt urval.

Vi samarbetar med Skatteverket vid rekryteringar och en hr-specialist från Skatteverket bistår våra chefer i rekryteringsarbetet. Hr-specialisten är även kontaktperson vid rekryteringar och kan svara på dina frågor. Våra rekryteringsprocesser är något olika utformade för chefer respektive medarbetare. Nedan beskrivs våra rekryteringsprocesser på en övergripande nivå och med tips på vad du kan tänka på.

Skicka in ansökan

Du skickar in din ansökan till oss via länken i jobbannonsen. Du måste svara på vissa obligatoriska frågor innan du skickar in den. Behöver du uppdatera din ansökan kan du göra det i efterhand. Du kan skicka in din ansökan fram till och med klockan 23.59 den sista ansökningsdagen. Därefter stängs annonsen och försvinner från listan med lediga jobb. När din ansökan har registrerats får du en automatisk bekräftelse via mejl.

Urval och tester

När ansökningstiden har gått ut går vi igenom ansökningarna utifrån den kravprofil som angavs i platsannonsen. Om du går vidare i vårt urvalsarbete är det vanligt att du får ett mejl med webbaserade arbetspsykologiska tester som ger oss en bild av dina personliga egenskaper och problemlösningsförmåga (så kallat kapacitetstest). Fördelen med dessa tester är att de ger en kompletterande bild av dig utöver ditt CV och arbetslivserfarenhet. Det hjälper oss också att göra en rättvis och fördomsfri bedömning av din ansökan. Om du inte går vidare kommer du få ett mejl efter att vi har gjort det första urvalet.

Om du blir inbjuden till en intervju

På intervjun träffar du en rekryterande chef och en hr-specialist. Intervjun hålls ofta på något av våra kontor, men ibland genomförs intervjuer via videosamtal.

Intervjun är kompetensbaserad. Det innebär att frågorna på intervjun, som ställs av hr-specialisten, utgår från de egenskaper och förmågor som efterfrågas i annonsen, till exempel god samarbetsförmåga och bra bemötande. Alla kandidater får svara på förutbestämda frågor. Du kan förbereda dig genom att fundera på konkreta situationer från ditt arbets- eller studieliv där du använt dig av dessa egenskaper. Exempel på intervjufrågor:

  • ”Berätta hur du har bidragit till ett gott samarbete med dina kollegor på ditt nuvarande arbete?"
  • "Vad konkret gjorde du för att se till att samarbetet flöt på bra?"
  • "Vad blev resultatet av att du gjorde på detta sätt?”

Om du blir kallad till intervju

Förbered frågor som du vill att chefen svarar på.

Du får återkoppling efter intervjun

Vi återkopplar till alla via mejl eller telefon när vi har bestämt oss för vem som fått jobbet.

Om du ska börja hos oss

Du som ska börja hos oss får ett anställningsbeslut, det motsvarar ett anställningsavtal. Skatteverkets hr-specialister skickar beslutet till din digitala brevlåda. Har du inte en digital brevlåda skickas anställningsbeslutet till den mejladress du tidigare uppgett när du sökte jobbet.

Din nya chef kommer att kontakta dig innan din första anställningsdag och informera om din första tid hos oss. Vanligtvis blir du inbjuden till din nya arbetsplats för att träffa dina kollegor innan du börjar.