Prata om ekonomi

Många är oroliga över sin privatekonomi. Det är bra om fler pratar om skulder och hur man kan lösa sina problem. Ta del av tips och verktyg för dig som stödjer andra i ditt jobb eller privat.

Personer som har skulder hos oss känner ofta stress, oro och skam. Det kan leda till försvar och låsningar. Personen kanske döljer problemet, förnekar det eller avvisar den som försöker hjälpa till. Sådana reaktioner kan i sin tur göra det svårare att lösa problemen.

Att uppmuntra och stödja en person till att börja ta tag i sin situation kan ha stor betydelse för hur allvarliga och långvariga de ekonomiska problemen blir. Vi ger exempel på hur du kan göra det.

Fokusera på lösningar, inte problem

Det är vanligt med känslomässiga reaktioner hos den som har eller riskerar att få ekonomiska problem. Du kan vara ett viktigt stöd genom att ställa öppna frågor och motivera personen. Med fokus på lösningar i stället för problem kan det bli lättare för personen att börja prata om sina skulder. I den här filmen förklarar vi närmare.

Bra att tänka på inför ett samtal

Du som möter skuldsatta personer i ditt arbete eller privat får här tips om hur du kan förbereda dig.

Se möjligheter och uppmuntra små steg

  • De flesta som har ekonomiska problem vet innerst inne att situationen är allvarlig även om det kanske inte märks.
  • Blicka framåt och kartlägg situationen. Resonera kring vad som är möjligt att göra som läget är just nu?
  • Uppmuntra alla initiativ som personen tar.

Du behöver inte vara expert

En persons ekonomiska situation kan vara komplex att få grepp om. Det kan finnas mycket information att sätta sig in i och det kan vara svårt att förstå alla begrepp. Ställ inte orimliga krav på dig själv att du ska förstå och känna till allt. Det allra viktigaste är att personen agerar så tidigt som möjligt. Sedan kan ni tillsammans hitta svar på frågorna längs vägen.

Var konkret och dela upp problemet

Ställ konkreta frågor snarare än generella. Frågan "Behöver du hjälp?" kan till exempel vara svår att svara på. Det är bättre att fråga om konkreta saker och dela upp det stora problemet i mindre delar.

Exempel på konkreta frågor är

  • Ska vi se om det finns oöppnad post?
  • Ska vi läsa brevet tillsammans?
  • Ska vi leta fram numret till elbolagets kundtjänst?
  • Vill du ha hjälp med att skriva en lista på saker du ska fråga?

Fler tips på hur du kan stötta

Kommunernas budget- och skuldrådgivare

Hänvisa gärna till kommunernas budget- och skuldrådgivare. Deras uppgift är att ge råd och konkreta förslag till den som behöver hjälp med att planera sin ekonomi och hantera sina skulder.

Du hittar kontaktuppgifter till alla budget- och skuldrådgivare i Sveriges kommuner via Konsumentverkets webbplats:

Hjälp med ekonomin hos kommunens budget- och skuldrådgivning

Hur mår din ekonomi?

Använd stödmaterialet Hur mår din ekonomi? när du träffar personer som behöver hjälp med att få ordning på sin ekonomi.
Materialet passar också när du vill samverka med andra aktörer om överskuldsättning. Vi har tagit fram materialet i samarbete med Konsumentverket och Finansinspektionen. Det är uppdelat i två delar:

  1. stöd i mötet med enskilda
  2. stöd för samverkan.

Du hittar materialet på Konsumentverkets webbplats:

Hur mår din ekonomi? samt övrigt metodstöd