Brev till dig som ansöker om skuldsanering

Komplettera din ansökan

Du behöver skicka in ytterligare uppgifter för att vi ska kunna behandla din ansökan, därför får du brevet Föreläggande om komplettering.

I brevet står det vilken information du ska komplettera, till exempel uppgifter om

  • dina inkomster och utgifter
  • vad du har gjort för att försöka betala dina skulder
  • hur och varför dina skulder har uppkommit.

Skicka in kompletteringen i tid

Kom ihåg att skicka din komplettering senast det datum som står i brevet. Om vi får din komplettering för sent, kan vi avvisa din ansökan. Det betyder att vi inte prövar den.

Du kan komplettera din ansökan genom att mejla till oss. Använd vårt mejlformulär och välj kategorin Skuldsanering:

Mejla oss

Du hittar råd och stöd med din ekonomi på vår webbplats:

Om privatekonomi

Du kan även kontakta en budget- och skuldrådgivare i din kommun. Du hittar kontaktuppgifter via Hallå konsument:

Kommunal budget- och skuldrådgivning

Beslut att inleda skuldsanering

Beslutet om att inleda skuldsanering är ett beslut på vägen till att få skuldsanering. Det betyder att du uppfyller kraven i vår första bedömning. I det här beslutet bestämmer vi också hur mycket och när du ska betala. Du hittar informationen om hur du gör i brevet.

Beslutet kan leda till ett slutligt beslut om skuldsanering. Du hittar mer information på webbplatsen:

Vi bedömer om din skuldsanering kan inledas

Du hittar råd och stöd med din ekonomi på vår webbplats:

Om privatekonomi

Du kan även kontakta en budget- och skuldrådgivare i din kommun. Du hittar kontaktuppgifter via Hallå konsument:

Kommunal budget- och skuldrådgivning

Svara på nya uppgifter

Du behöver svara på nya uppgifter som vi har fått in. Du hittar dem i brevet Begäran om yttrande.

Ditt svar (yttrande) ska ha kommit in till oss senast det datum som står i brevet.

Det är viktigt att du hör av dig om du har synpunkter på de nya uppgifterna. Orsaken är att vi kan fatta ett beslut även om du inte kontaktar oss.

Du hittar råd och stöd med din ekonomi på vår webbplats:

Om privatekonomi

Du kan även kontakta en budget- och skuldrådgivare i din kommun. Du hittar kontaktuppgifter via Hallå konsument:

Kommunal budget- och skuldrådgivning

Förslag om skuldsanering

Tillsammans med dig tar vi fram ett förslag på hur skuldsaneringen ska gå till, vad du ska betala och hur länge.

Du ska kontakta oss och godkänna förslaget, eller komma in med eventuella ändringar om det som inte stämmer. De du är skyldig pengar (dina borgenärer) får också möjlighet att yttra sig innan vi tar ett beslut. Du hittar mer information på webbplatsen:

Förslag och beslut om din skuldsanering

Du hittar råd och stöd med din ekonomi på vår webbplats:

Om privatekonomi

Du kan även kontakta en budget- och skuldrådgivare i din kommun. Du hittar kontaktuppgifter via Hallå konsument:

Kommunal budget- och skuldrådgivning

Beslut om skuldsanering

Utredningen är klar och vi har beslutat att du får skuldsanering.

I beslutet framgår

  • alla skulder som ingår i skuldsaneringen
  • hur mycket du ska betala
  • hur länge du ska betala.

Är du inte nöjd med beslutet kan du överklaga till tingsrätten senast tre veckor efter beslutsdagen. Du hittar mer information på webbplatsen:

Förslag och beslut om din skuldsanering

Beslut om avslag på skuldsanering

Vi bedömer att du inte uppfyller kraven för att få skuldsanering.

Vi kan avslå din ansökan både före och efter att vi inleder en skuldsanering. Du hittar mer information på webbplatsen:

Om du får avslag på din ansökan om skuldsanering

Du hittar råd och stöd med din ekonomi på vår webbplats:

Om privatekonomi

Du kan även kontakta en budget- och skuldrådgivare i din kommun. Du hittar kontaktuppgifter via Hallå konsument:

Kommunal budget- och skuldrådgivning

Påminnelse om utebliven betalning

Du har inte betalat som du ska i din skuldsanering. Därför får du brev från oss.

Om du kan, ska du betala ikapp det du ligger efter med till oss. Du hittar mer information på webbplatsen:

Betala i en skuldsanering

Om du inte kan betala, informerar vi de du är skyldig pengar (borgenärerna).

Betalar du inte för att du fått en sämre ekonomi, är det viktigt att du ansöker om omprövning av din skuldsanering. Du hittar mer information på webbplatsen:

Ansökan om omprövning av skuldsanering

Du hittar råd och stöd med din ekonomi på vår webbplats:

Om privatekonomi

Du kan även kontakta en budget- och skuldrådgivare i din kommun. Du hittar kontaktuppgifter via Hallå konsument:

Kommunal budget- och skuldrådgivning

Du kan svara på uppgifter i en omprövning

Vi har fått en ansökan om omprövning från en borgenär. Du får nu en möjlighet att svara på om uppgifterna i brevet Begäran om yttrande i en omprövning stämmer.

Brevet Begäran om yttrande i en omprövning kan också vara en del i en skriftväxling där borgenärer har yttrat sig över din ansökan. Du hittar mer information på webbplatsen:

Ansökan om omprövning av skuldsanering

Om du inte hör av dig

Vi kan fatta beslut även om du inte kontaktar oss. Därför är det viktigt att du hör av dig om du har synpunkter på uppgifterna.

Du hittar råd och stöd med din ekonomi på vår webbplats:

Om privatekonomi

Du kan även kontakta en budget- och skuldrådgivare i din kommun. Du hittar kontaktuppgifter via Hallå konsument:

Kommunal budget- och skuldrådgivning

Beslut om omprövning

Vi har fattat ett beslut om omprövning av din skuldsanering. Det ersätter ditt tidigare beslut.

Innehåller det nya beslutet en betalningsplan så är det den du ska följa nu.

Är beslutet ett avslag på ansökan om omprövning gäller ditt tidigare beslut.

Är det ett beslut om upphävande så är din skuldsanering avslutad.

Du hittar mer information på webbplatsen:

Vad händer efter beslutet om skuldsanering