Läs igenom ditt avslag
I beslutet finns en motivering till varför du fått avslag. Motiveringen kan ge dig vägledning om vad du behöver göra innan du ansöker igen. Om du skickar in en ny ansökan utan att göra någon förändring får du avslag igen.
Pengar du betalat in i din skuldsanering
Det här händer med pengarna du redan betalat in om vi avslår efter att du inlett din skuldsanering.
Om du hade löneutmätning
Om du inte hade löneutmätning
Du kan göra mycket själv
Du har inte uppfyllt villkoren för att få skuldsanering, men du kan göra mycket själv för att få ordning på din ekonomi. Gör en budget över dina inkomster och utgifter. Se om det finns kostnader som du kan avstå ifrån. Du kan använda Konsumentverkets budgetkalkyl.
Budgetkalkylen – att göra en budget
Om du tycker beslutet är fel
Du kan överklaga beslutet till domstol om du tycker att det är fel.
Gör så här
Du ansöker genom att skicka ett mejl eller brev till oss inom tre veckor från dagen för beslutet. Skriv
- numret på beslutet och dina kontaktuppgifter
- att du vill ansöka om överklagan
- varför beslutet är fel och på vilket sätt du vill ändra det.
Vi skickar din ansökan till domstolen. Domstolen tar inte ut en avgift.
Dina borgenärer kan också överklaga
Även dina borgenärer kan överklaga om de anser att beslutet är fel. Överklagan ska ske inom tre veckor från datumet då vi fattade beslutet.
Ta reda på mer och sök hjälp
Våga berätta om dina ekonomiska problem, ta reda på mer om vad du kan göra för att få ordning på din ekonomi och sök hjälp.
Du kan få gratis stöd med din ekonomi av budget- och skuldrådgivaren i din kommun. Rådgivaren kan hjälpa dig med en mängd olika saker, såsom att överklaga ett avslag eller hitta andra lösningar för din ekonomi. Du hittar kontaktuppgifter via Konsumentverkets vägledning.