Om du får avslag på din ansökan om skuldsanering

Det här händer om vi avslår din ansökan om skuldsanering.

Läs igenom ditt avslag

I beslutet finns en motivering till varför du fått avslag. Motiveringen kan ge dig vägledning om vad du behöver göra innan du ansöker igen. Om du skickar in en ny ansökan utan att göra någon förändring får du avslag igen.

Pengar du betalat in i din skuldsanering

Det här händer med pengarna du redan betalat in om vi avslår efter att du inlett din skuldsanering.

Om du hade löneutmätning

  1. Pengarna går till att betala skulderna i löneutmätningen.
  2. Om det blir pengar över går de till att betala nya skulder som kommit in till oss efter att skuldsaneringen inleddes.
  3. Vi betalar ut pengar som blir över till dig när skulderna i löneutmätningen och eventuella nya skulder är betalda.

Om du inte hade löneutmätning

  1. Om det har kommit in nya skulder efter att skuldsaneringen inleddes, går pengarna till att betala dem.
  2. Har det inte kommit in några nya skulder till oss, eller om det blir pengar över, betalar vi ut dem till dig.

Du kan göra mycket själv

Skuldsanering är inte den enda lösningen för att bli skuldfri. Du kan göra mycket själv för att få ordning på din ekonomi.

Gör en budget över dina inkomster och utgifter. Se om det finns kostnader som du kan avstå ifrån. Du kan använda Konsumentverkets budgetkalkyl.

Budgetkalkylen – att göra en budget

Du hittar mer information och tips om hur du kommer tillrätta med dina ekonomiska problem på webbsidan.

Så här kan du bli skuldfri

Om du tycker beslutet är fel

Du kan överklaga beslutet till domstol om du tycker att det är fel.

Gör så här

Du ansöker genom att skicka ett mejl eller brev till oss inom tre veckor från dagen för beslutet. Skriv

  • numret på beslutet och dina kontaktuppgifter
  • att du vill ansöka om överklagan
  • varför beslutet är fel och på vilket sätt du vill ändra det.

Vi skickar din ansökan till domstolen. Domstolen tar inte ut en avgift.

Dina borgenärer kan också överklaga

Även dina borgenärer kan överklaga om de anser att beslutet är fel. Överklagan ska ske inom tre veckor från datumet då vi fattade beslutet.

Ta reda på mer och sök hjälp

Våga berätta om dina ekonomiska problem, ta reda på mer om vad du kan göra för att få ordning på din ekonomi och sök hjälp.

Du kan få gratis stöd med din ekonomi av budget- och skuldrådgivaren i din kommun. Rådgivaren kan hjälpa dig med en mängd olika saker, såsom att överklaga ett avslag eller hitta andra lösningar för din ekonomi. Du hittar kontaktuppgifter via Konsumentverkets vägledning.

Kommunal budget- och skuldrådgivning