Har du fått ett misstänkt bluffmejl-, sms eller samtal som ser ut att komma från oss eller någon annan? Tänk på det här.
Länkar i mejl och sms
Klicka inte på några länkar om du misstänker att du har fått ett falskt mejl eller sms.
Sms
Har du fått ett sms? Då ska du vara uppmärksam på landsnumret. Vi är verksamma i Sverige, som har landsnummer +46.
Ber någon dig att ringa Kronofogdens kundservice är vårt nummer 0771-73 73 00 och inget annat.
Mejl
Har du fått ett mejl? Titta på mejladress. Stämmer avsändarens mejladress med organisationen hen utger sig att mejla från? När du får mejl från en handläggare eller från en gemensam mejladress från oss kan det exempelvis se ut så här:
förnamn.efternamn@kronofogden.se
namnet på mejllådan@kronofogden.se.
Samtal
Om någon ringer dig och ber dig att lämna ut ditt Bank-id, så är samtalet inte från oss på Kronofogden. Logga istället in på Mina sidor för att se om du har någon skuld hos oss.
Läs mer om falska sms, mejl eller samtal:
Falska sms, mejl eller samtal
Se ditt skuldsaldo
Har du skulder hos oss, kan du se dina eller ditt företags skulder hos oss genom att logga in på Mina sidor. För att kunna logga in behöver du ett Bank-id eller Freja e-id+. Har du inga skulder listade på Mina sidor, vet du att mejlet eller sms:et är falskt.
Mina sidor