Rörlig grafik/film
Bilder, filmer och animeringar i till exempel sociala medier följer våra grundläggande riktlinjer för bildspråk, färger, typografi och logotyp.
Intro
Använd bild eller färgplatta i någon av våra profilfärger. Logotypen centreras i nederkant. I de vanligaste formaten har logotypen samma storlek, vid andra format justeras storlek och avstånd proportionerligt.
Format | Bredd på logotyp | Avstånd från underkant |
---|---|---|
1920x1080 | 390 pixlar | 95 pixlar |
Namnskyltar
Namn och titel sätts med svart text i vit ruta som i exemplet nedan.
Avslutande bild med logotyp
Logotypen centreras mot vit bakgrund eller mot någon av våra profilfärger. Färgtonad bild går också bra. Tänk på att ha tillräckligt med kontrast.
Avslutande bild med budskap
Logotypen centreras i nederkant. I de vanligaste formaten har logotypen samma storlek, vid andra format justeras storlek och avstånd proportionerligt.
Format | Bredd på logotyp | Avstånd från underkant |
---|---|---|
1920x1080 | 390 pixlar | 95 pixlar |
Trycksaker
För våra trycksaker finns ett antal fasta format som i möjligaste mån ska användas. Se avsnittet "Pappersformat".
För varje format finns en fast storlek på logotypen respektive marginaler angivna (se också avsnittet "Logotyp").
På framsidor har vi alltid en vit ram. På en A4 är den 10 mm.
Fasta format för logotyp och marginaler i olika format
Format | Logotyp | Marginaler |
---|---|---|
A6 | 45 mm | 13 mm |
A5 | 50 mm | 20 mm |
A4 | 60 mm | 25 mm |
A3 | 85 mm | 30 mm |
148 × 148 mm | 50 mm | 20 mm |
210 × 210 mm | 60 mm | 25 mm |
Tabloid | 65 mm | 23 mm |
50 × 70 cm: | 150 mm | 50 mm |
70 × 100 cm: | 210 mm | 70 mm |
Utställningar och mässor
På utställningar konkurrerar våra skyltar och skärmar om uppmärksamheten med en mängd andra aktörer. Tänk därför på att budskapet ska vara tydligt utformat och lätt att förstå. Texten måste vara stor nog att kunna läsas på avstånd. Bilder kan användas för att förstärka budskapet eller väcka intresse.
Logotypen placeras i överkant för att synas över mässbesökarnas huvuden.
Profilprodukter
Om presentreklam eller andra profilprodukter tas fram ska vi följa våra riktlinjer för logotypen och dess frizoner, typografi och färger. Om bakgrundsfärgen är ljus ska den positiva logotypen användas, om den är mörk ska den negativa logotypen användas.
Undvik att ta fram produkter i gröna nyanser som påminner om profilfärgen men inte överensstämmer. Välj hellre neutrala bakgrunder och låt logotypen och dess färger bli korrekta.
Trycket kan utföras med olika metoder för att ge olika effekter, till exempel prägling, foliering, lackning eller frostning.
Om produkten även bär andra logotyper än vår ska de tydligt skiljas från varandra.
Produkterna ska bidra till att stärka bilden av Kronofogden och vårt uppdrag. Det är viktigt att produkterna har låg miljöpåverkan och upplevs som användbara.
På profilprodukter använder vi endast logotypen, inga andra budskap.