Ordmärke och symbol
Logotypen består av två element: ordmärket Kronofogden och den mossgröna symbolen.
Alla varianter som visas här finns att ladda ner. Inga andra versioner av logotypen får användas. Det är inte heller tillåtet att skapa egna varianter av logotypen.
Logotypen eller symbolen får aldrig användas i löpande text. Symbolen används aldrig ensam, utom på små ytor där logotypen inte får plats. Symbolen får heller inte användas för att skapa mönster eller annan dekor.
Logotypen får användas fritt av media på redaktionella utrymmen, men däremot får den inte användas i reklam eller marknadsföringssyfte.
Storlekar på logotypen
I trycksaker har logotypen vissa fasta storlekar beroende på format. Se listan nedan.
Format | Storlek på logotyp |
---|---|
A6: | 45 mm |
A5: | 50 mm |
A4: | 60 mm |
A3: | 85 mm |
148 × 148 mm: | 50 mm |
210 × 210 mm: | 60 mm |
Tabloid: | 65 mm |
50 × 70 cm: | 150 mm |
70 × 100 cm: | 210 mm |
Internationell logotyp
Vår logotyp förekommer inte i någon engelsk översättning. I internationella sammanhang använder vi istället en variant som innehåller översättningen ”Swedish Enforcement Authority” som ett tillägg. Den engelska texten är specialanpassad och får inte skapas i egna varianter.
I trycksaker har logotypen vissa fasta storlekar beroende på format. Se listan nedan.
Logotypens frizoner
Runt logotypen finns en frizon. Frizonen är minimiavståndet till annan grafik, text eller bild. Frizonen är ett minimum – ju mer fri yta som finns runt logotypen desto tydligare framträder den.
Horisontell logotyp
Vertikal logotyp
Färgvarianter
Beroende mot vilken bakgrund logotypen placeras används olika varianter av logotypen. Huvudprincipen är att logotypen ska bli så tydlig som möjligt.
Andra tekniker
Vid speciella tillfällen i till exempel inredning eller på exklusiva produkter kan vi producera logotypen med hjälp av andra tekniker än tryckt färg.
Lackning
Prägling
Frostning
Logotypens placering
Logotypen är viktig för vår igenkänning och för att det ska vara tydligt för mottagaren varifrån informationen kommer. Därför ska logotypen vara väl synlig.
Placeringen varierar beroende på enhet för att få bästa möjliga synlighet.
Huvudregel för framsida
Webbsidor
På webbsidor placeras logotypen i överkant, men vi kan även ha ytterligare en logotyp längst ner på sidan om det behövs.
Broschyrer
På broschyrer placeras logotypen centrerad i nederkant.
Mässmaterial
På mässmaterial, som till exempel roll-ups, ska logotypen alltid placeras centrerat i överkant för att vara väl synlig över mässbesökarnas huvuden.
Annonser
På annonser i tryckta media placerar vi logotypen nere till höger.
Huvudregel för baksida
Avslut/endboard
Logotyp med adressrad
När vi har en adressrad placeras den i första hand centrerat under logotypen.
Om logotypen ligger vänsterställd, som till exempel på kuvert, linjeras texten antingen med symbolens centrum eller med symbolens vänsterkant.
Vid samarbeten
När Kronofogden samarbetar med andra varumärken är det viktigt att vi är tydliga med hur vi använder vår logotyp. Utgångspunkten är att vi ska underlätta för mottagaren. Alla logotyper ska därför särskiljas och ges möjlighet att synas ordentligt.
Samarbete med Kronofogden som huvudaktör
När Kronofogden är huvudavsändare är vår logotyp överordnad. Samarbetspartnernas logotyper får en något mer underordnad placering.
Samarbete mellan flera jämbördiga aktörer
När Kronofogden är en av flera jämbördiga aktörer ska logotyperna om möjligt (beroende på deras respektive proportioner) placeras i bokstavsordning. Alla logotyper har då likvärdig storlek.