På vår webbplats använder vi cookies som gör att ditt besök ska fungera bättre. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Mer om cookies.
Har ditt företag fått ett föreläggande om betalning? Då vill den som har skickat in ansökan få fastslaget att företaget ska betala det som står i ansökan.
Vår uppgift är inte att ta ställning till om kravet, betalningsföreläggandet, är riktigt utan att se till att ditt företag tar del av kravet. Om du varken betalar eller bestrider (invänder) mot kravet, fastställer vi det.
Vi skickar ut ett brev, ett så kallat föreläggande, med information om kravet tillsammans med ett delgivningskvitto. En person som är behörig att skriva under delgivningskvittot för företaget ska göra det och skicka tillbaka kvittot till oss. Underskriften är ett bevis på att du som företagare har tagit emot brevet. Oavsett om du anser att kravet är riktigt eller inte ska du skicka tillbaka delgivningskvittot. Om du inte skickar delgivningskvittot till oss, kan vi söka upp företrädare för bolaget för att delge föreläggandet.
När du skrivit på delgivningskvittot har du en viss tid, så kallad förklaringstid, på dig att betala. Om du tycker att kravet är felaktigt kan du bestrida det. Förklaringstiden är inom den tid du ska höra av dig till oss. I brevet står det hur lång förklaringstiden är.
Om du kan betala ska du göra det till den som ansökt om ett betalningsföreläggande, det vill säga den företaget är skyldig pengar eller till hens ombud. Inte till oss.
Den som företaget är skyldig pengar eller hens ombud kan
Om ni kommer överens om en avbetalningsplan ska den som ansökt återkalla ärendet, det vill säga ta tillbaka sin ansökan. Återkallas inte ansökan meddelar vi ett beslut (utslag).
Om du inte betalar, bestrider eller om sökanden inte återkallar sin ansökan inom förklaringstiden, meddelar vi ett utslag. Det innebär att vi fastställer skulden och att företaget är skyldigt att betala skulden direkt. Ett utslag kan jämföras med en dom.
Om du tycker att utslaget är fel kan du ansöka om återvinning. Det betyder att du vill att en domstol ska ompröva utslaget. Du måste i så fall skriftligen ansöka om återvinning inom en månad från utslagets datum. Om företaget förlorar i domstolen kan företaget bli skyldig att betala sökandens rättegångskostnader.
Sökanden kan välja att direkt begära vår hjälp att driva in skulden, det kallas att ansöka om verkställighet. I vissa fall väljer sökanden att begära verkställighet senare. Om ärendet går vidare för verkställighet tillkommer ytterligare kostnader, som företaget måste betala.
En ansökan om betalningsföreläggande mot juridiska personer kan ge en anmärkning hos kreditupplysningsföretagen. Även utslaget kan ge en betalningsanmärkning. En betalningsanmärkning är en anteckning hos kreditupplysningsföretagen om att företaget inte har skött sina åtaganden. Det är alltså inte vi som sätter betalningsanmärkningar.
Du kan läsa mer om hur det fungerar med betalningsanmärkningar på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats.
Blanketter/Trycksaker
Telefonnummer till växel och kundservice:
0771-73 73 00
Måndag-fredag klockan 8-16.