Kronofogden motverkar penningtvätt i neobanker

Helt digitala banker, så kallade neobanker, löper stor risk att utnyttjas för penningtvätt och finansiering av terrorism. Det visar en ny nationell riskbedömning. Kronofogden är en av flera som arbetar för att förhindra detta.

Vissa neobanker erbjuder enkla, snabba och anonyma tjänster, som gör det lätt för kriminella att flytta, dölja och tvätta brottsvinster. Det leder till att neobanker riskerar att bli ett allt vanligare verktyg i brottslig verksamhet. Det visar den nationella riskbedömningen för 2023/2024, som presenteras av Samordningsfunktionen mot penningtvätt och finansiering av terrorism. Riskbedömningen visar vilka hot och sårbarheter som är kopplade till neobanker.

Exempel på sårbarhet

Ett exempel på sårbarhet är när kunden ska visa att hen är den person den utger sig för att vara. Hos vissa neobanker räcker det med kopior på en id-handling och ett foto, vars äkthet styrks av en annan person. Möjligheten att ganska enkelt förfalska id-handlingar skapar många möjligheter att utnyttja andras identitetshandlingar, samt att använda kontomålvakter.

– Riskbedömningen presenterar åtta rekommendationer som ska ge myndigheterna bättre verktyg att förebygga att neobanker utnyttjas för penningtvätt och finansiering av terrorism, säger Annie Frohm, ordförande i Samordningsfunktionen.

En rekommendation handlar bland annat om att Sverige bör verka för att man inom EU använder e-legitimationer i så stor omfattning som möjligt för att verifiera kunder.

Kunskap hos myndigheter

Den nationella riskbedömningen baseras på den samlade kunskapen hos myndigheterna i Samordningsfunktionen.

– Vi på Kronofogden kan bidra till arbetet med att minska möjligheterna att använda neobanker i penningtvättssyfte. Det gör vi bland annat genom att underrätta Finanspolisen om vi upptäcker omständigheter som tyder på att någon har använt en neobank som ett verktyg för penningtvätt, säger Linda Gustafsson, myndighetens penningtvättstrateg.

Rapporten finns att ladda ner här: