Om du skickar in en ansökan om betalningsföreläggande som inte är fullständig kommer du att behöva komplettera. Det gör att det tar längre tid för oss att handlägga din ansökan och din väntetid blir längre.
Du ska fylla i flera uppgifter
När du ansöker om betalningsföreläggande är det flera uppgifter du behöver fylla i, till exempel om dig och om den du anser ska betala.
Du behöver också beskriva grunden för ditt krav, bland annat för att vi ska kunna avgöra om det finns några hinder mot att ta upp din ansökan.
Du ska fylla i
- vad kravet gäller, exempelvis att du har lånat ut pengar
- datum när fakturan skickades
- fakturanummer
- när lånet skulle ha betalats tillbaka.
Läs mer om hur du beskriver grunden:
Förutom att beskriva kravet ska din ansökan innehålla mycket annan information. Läs mer på webbplatsen:
På vår webbplats kan du se väntetiden för oss att handlägga ditt ärende
Vill du veta hur det går till när du har ett krav om att någon ska betala? Klicka dig fram i vårt verktyg:
Du har ett krav mot någon – så funkar det
Om du behöver komplettera
Om du har fått ett brev om komplettering från oss, kan du svara på kompletteringen via Mina sidor.
Kom ihåg att du bara kan komplettera via Mina sidor om du är privatperson, företrädare med rollen vd eller ensam firmatecknare.