Du har fått ett krav om att betala någon utomlands

Någon i ett annat EU-land eller land utanför EU anser att du ska betala ett krav. Personen eller företaget har ansökt om vår hjälp genom ett europeiskt betalningsföreläggande eller föreläggande.

Varför har du fått ett brev med ett krav?

Du eller ditt företag har fått ett brev med ett krav för att vi har fått in en ansökan. Ansökan kommer från en person eller ett företag i ett annat EU-land eller ett land utanför EU, som anser du ska betala. Olika regler gäller inom och utanför EU.

Det här gäller inom EU

I Sverige har Kronofogden rollen som behörig domstol. Det innebär att vi handlägger krav som är gränsöverskridande, det vill säga du och den som vill ha betalt bor i olika EU-länder. Danmark är undantaget – där går det inte att ansöka om eller fastställa ett europeiskt betalningsföreläggande.

Svara först att du har tagit emot brevet

Svara så snart som möjligt på ett av följande sätt:

  • Skriv under och skicka in mottagnings­beviset (delgivningskvittot) i svarskuvertet som finns med i brevet.
  • Mejla oss, skriv vilket målnummer det gäller, ditt namn, personnummer eller organisationsnummer, vem som är sökanden och/eller ombud.

Tänk på

Om kravet om att få betalt gäller ett företag ska du som svarar på mottagningsbeviset (delgivningskvittot) vara behörig företrädare.

Observera

Att du svarar betyder inte att du godkänner kravet. Det är ett bevis på att du har tagit emot brevet och vet om att kravet finns.

Om du inte svarar

Vi kan söka upp dig i ditt hem eller på din arbetsplats om du inte svarar att du har tagit emot kravet. Det gör vi för att säkerställa att du får del av brevet.

Ta ställning och agera

Läs igenom sökandens krav och ta ställning till om du anser att det är rätt eller fel. Du måste agera inom ett visst antal dagar, räknat från den dag du svarar att du har tagit emot kravet. Den tid du har på dig (förklaringstiden) står i brevet du fått. Om du inte agerar kan vi besluta att du är skyldig att betala. Läs igenom alternativen noga.

Kravet är rätt – du kan betala

Du ska betala till sökanden eller hens ombud.

Kontakta sökanden eller ombudet för att ta reda på hur mycket du ska betala, eventuell ränta och andra avgifter fram till betalningsdagen samt annan betalningsinformation. Din bank kan hjälpa dig med utlandsbetalningar och valutakurser.

Meddela oss skriftligen via mejl eller brev när du har betalat.

Det här gör sökanden och vi

Sökanden ska nu ta tillbaka sitt krav.

Vi avslutar ditt mål när vi får ett meddelande från sökanden om att hen gör det.

Kravet är rätt – du kan inte betala

Du kan kontakta sökanden eller ombudet och fråga om ni kan komma överens om en avbetalningsplan eller en annan lösning.

Kontakta den du är skyldig pengar

Även om sökanden går med på det, kan ansökan leda till ett beslut om att du ska betala. För att undvika det måste sökanden dra tillbaka sitt krav.

Du behöver inte meddela oss att du anser att kravet är rätt.

Det här gör vi

Vi beslutar att du är skyldig att betala eller göra det som står i kravet.

Beslutet (verkställbarhetsförklaringen) skickas till dig några dagar efter att tiden att agera har löpt ut. En verkställbarhetsförklaring kan jämföras med en dom.

Uppdatera dina kontaktuppgifter

Du ska inte bekräfta att du tagit emot beslutet. Det är därför viktigt att du meddelar oss om du har en ny adress så att du nås av beslutet.

Det här gör sökanden

Beslutet innebär att sökanden genast kan ansöka om exempelvis utmätning.

Du kan då bli skyldig att betala ytterligare avgifter.

Du hittar mer avgifter och kostnader på vår webbplats.

Avgifter och kostnader

Kravet är fel – du kan invända (bestrida)

Det är viktigt att du invänder i tid om du anser att kravet är fel. Ett fastställt krav går inte att överklaga.

Om du anser att ett fastställt krav är fel kan du ansöka om förnyad prövning i undantagsfall. En ansökan om förnyad prövning av ett europeiskt betalningsföreläggande ska vara skriftlig och lämnas till hovrätten.

Kontakta oss om du har frågor.

Så här invänder du mot ett felaktigt krav

Om du anser att sökandens krav är fel, kan du invända mot (bestrida) kravet

  • per post – fyll i, underteckna och skicka in "Formulär F" som finns med i brevet
  • via mejl – bifoga ”Formulär F – Bestridande av det Europeiska betalningsföreläggande” i ditt mejl.

European Justice: Europeiskt betalningsföreläggande

Din invändning ska ha kommit till oss inom 30 dagar från det att du skrev på mottagningsbeviset (delgivningskvittot).

Viktigt att tänka på

Kom ihåg att skriva under din invändning! Om du inte gör det kan vi inte handlägga den.

Vi lämnar målet till domstol

Vi lämnar över ditt mål till domstolen om sökanden begär det. Därefter avslutar vi ditt mål hos oss. Domstolen prövar om kravet är riktigt eller inte.

Vi avslutar även ditt mål hos oss om inte sökanden begär det överlämnat till domstolen.

Invända kan kosta extra

Du kan bli skyldig att betala sökandens rättegångskostnader om ditt mål går till domstolen och du förlorar målet.

Om målet lämnas till domstolen

Om ditt mål går till domstolen kan du i fortsättningen få del av nya handlingar genom så kallad förenklad delgivning. Det betyder att du inte behöver svara, utan du anses ändå ha tagit emot handlingarna. Så här går det till:

  1. Domstolen skickar ett brev med en handling till din senast kända adress.
  2. Om brevet kommer i retur skickar domstolen brevet till din folkbokföringsadress (om denna adress inte användes i det första utskicket).
  3. Nästa arbetsdag skickar domstolen ett kontrollmeddelande till samma adress. Om du bara får kontrollmeddelandet, men inte handlingen, måste du snarast kontakta domstolen.
  4. Domstolen anser att du har tagit del av handlingen två veckor efter att de skickade det första brevet till dig. Om det första brevet exempelvis skickades till dig den 1 april anses du vara delgiven den 15 april.

Tänk på det här så länge målet pågår:

  • Meddela domstolen om du byter bostadsadress eller mejladress.
  • Kontrollera din post minst varannan vecka. Meddela domstolen i förväg om du inte kan ta del av din post.
  • Du kan få handlingar med förenklad delgivning, även om ditt mål överklagas eller överlämnas till en annan domstol.

Skulden kan drivas in i EU

När ett krav i ett europeiskt betalnings­föreläggande blir fastställt av oss eller av en utländsk domstol blir det giltigt i hela EU, förutom i Danmark. Det betyder att skulden kan drivas in i alla EU-länder, förutom i Danmark.

Läs mer om vad som gäller utanför EU.

Det här gäller utanför EU

Samma regler gäller för ett krav (föreläggande) från en person, myndighet eller företag utomlands, som för ett krav från en person, myndighet eller företag i Sverige.

Om sökanden finns i ett annat land utanför EU, kan hen ansöka om betalningsföreläggande.

Läs mer om vad du ska göra om du har fått ett föreläggande:

Du har fått ett krav om att betala

Vill du få en översiktlig bild av vad som kan hända utifrån de val du gör använd vårt verktyg:

Du har fått ett krav – så funkar det

Kontakta den som ska ha betalt

Har du en utländsk skuld som inte har lämnats till oss? Kontakta den som vill ha betalt (sökanden) direkt och ta reda på den aktuella summan, räntan, andra avgifter och betalningsinformation. Din bank kan hjälpa dig med utlandsbetalningar och valutakurser.

Här hittar fler tips om du ska kontakta den som vill ha betalt:

Kontakta den du är skyldig pengar

Driva in en utländsk skuld

Är skulden fastställd och vi ska driva in den (verkställighet), kan du läsa mer om vad som händer då.

Någon utomlands vill driva in en skuld

Stöd och tips

Är du orolig för din ekonomi? Ta del av våra stöd och tips:

Om privatekonomi

Du som behöver hjälp med ekonomin, hittar även stöd på Hallå konsuments webbplats:

Din ekonomi

Betalningsanmärkning

Du kan få en betalningsanmärkning när du har fått ett beslut (utslag) om att du är skyldig att betala eller göra något.

Ett företag kan få en betalningsanmärkning när vi får in en ansökan om att betala eller göra något. Även beslutet kan ge en betalningsanmärkning för ett företag.

Om du har frågor

Kreditupplysningsföretagen ger betalningsanmärkningar. Vänd dig till dem om du har frågor.