Använd våra e-tjänster
Du kan utföra flera av dina ärenden och ansökningar via våra e-tjänster. Välj alltid e-tjänsten om du har möjlighet. Det ger både snabbare och säkrare handläggning.
Hit skickar du ditt ärende
Var och hur du ska skicka ditt brev eller din ansökan beror på vad ditt ärende handlar om.
Krav på att betala eller göra något (betalningsföreläggande eller handräckning)
Ansökan om betalningsföreläggande eller handräckning
Kronofogdens inläsningscentral
FE 7600
839 86 Östersund
Mottagningsbevis (delgivningskvitto)
Kronofogdens inläsningscentral
FE 7500
839 86 Östersund
Begäran om överlämning till domstol
Du kan begära att domstolen prövar kravet, om den du har kravet mot invänder (bestrider). Din begäran ska innehålla uppgifter som du vill hänvisa till i domstolen. Bifoga även skriftliga bevis. Mejla eller posta din begäran till oss, så skickar vi den till domstolen:
Betalningsföreläggandeenheten
Box 744
801 28 Gävle
Övriga handlingar
Ärenden om
- komplettering
- invändning mot krav (bestridan)
- nedsättning (betalning för att undvika utmätning eller minskning av betalningskravet)
- återvinning eller överklagan (ansökan om att domstolen ska pröva beslut, det vill säga utslag)
- återkallelse (dra tillbaka krav på att någon ska betala eller göra något)
kan du skicka till oss via mejl eller per post till
Kronofogdens inläsningscentral
FE 7600
839 86 Östersund
Ansökan om Europeiskt betalningsföreläggande
Kronofogden
Europeiskt betalningsföreläggande
Box 50
971 03 Luleå
Genomföra beslut (verkställighet)
Ansökan om verkställighet
Du kan skicka din ansökan via mejl eller per post. Vilket kontor du ska skicka din ansökan till beror på var i landet den som ska betala eller göra något bor. Fyll i postnumret och klicka på sök.
Skicka ärenden om verkställighet
Nedsättning
Du kan meddela oss om du har fått en delbetalning eller om skulden har minskat via mejl eller per post till
Kronofogden
Box 6
651 02 Karlstad
Återkallelse
Du kan återkalla ditt ärende via mejl eller per post. Vilket kontor du ska skicka till beror på var i landet den som ska betala bor. Fyll i postnumret och klicka på sök.
Skicka ärenden om verkställighet
Övriga handlingar
Övriga handlingar i ett ärende hos verkställigheten kan du skicka till oss via mejl eller per post till det kontor som handlägger ditt ärende.
Skuldsanering
Ansökan om skuldsanering (gäller även fordringsanmälningar, yttranden och ansökningar för dem med skyddade personuppgifter)
Kronofogden
FE 100 Skuldsanering
106 65 Stockholm
Ansökan om omprövning
Ansökan om omprövning kan du skicka till oss via mejl eller per post till
Kronofogden
FE 100 Skuldsanering
106 65 Stockholm
Ombudsbyten och anmälan om konto för borgenär
Kronofogden
Box 925
391 29 Kalmar
Begäran om utbetalning
Har du betalat in för mycket pengar i din skuldsanering kan du skicka en begäran om utbetalning till oss via mejl eller per post till
Kronofogden
Box 50508
202 50 Malmö
Vi hör av oss om vi behöver fler uppgifter från dig så lämna gärna aktuella kontaktuppgifter.
Har du skyddade personuppgifter?
Det är viktigt att du berättar för oss om du har skyddade personuppgifter. Orsaken är att handlingar och uppgifter som finns hos oss oftast är offentliga.
Om du har skyddade personuppgifter
Rekommenderade brev
För att du ska få ett snabbt svar eller hjälp är det viktigt att du ställer eventuella rekommenderade brev till ”Kronofogden” och använder boxadressen till det aktuella kontoret.
Tänk på att
Adressera inte brevet till en enskild handläggare. Ett brev adresserat till en person kan bara hämtas ut på postens utlämningsställe av personen själv, vilket innebär att det tar längre tid innan brevet når oss.
Var ute i god tid
Var ute i god tid när du ska skicka handlingar eller annat till oss. Postnord fraktar allt mer post med tåg i stället för flyg, därför är leveranstiderna något längre än förut.
Vanligtvis kommer ett brev fram över natten – den post som påverkas är främst den som skickas över långa avstånd.