När Bacha knackade på dörren öppnade en äldre dam. Hon hade en hel del skulder och började gråta när hon förstod att det var en delgivare från Kronofogden som kom.
– Hon trodde att det var kört helt enkelt. Jag förklarade hur hon kan gå till väga; att hon ska kontakta den hon är skyldig pengar för att försöka få till en betalningsplan och att kommunen kan hjälpa till med ekonomisk rådgivning. När vi hade pratat var hon lättare till mods.
Många känslor bakom dörrar
Sorg, chock och uppgivenhet är några av de känslor som Bacha möter. Om och om igen. På en arbetsdag åker han i snitt till 45 adresser. Ofta möter han någon som har tappat hoppet och inte vet hur hen ska göra. Som delgivare måste du vara bra på att hantera känslosamma situationer, samtala och skapa kontakt, menar Bacha.
– Min roll är mer än att knacka på, ge den som öppnar några papper och sedan säga hej då. Jag visar hur skuldsatta kan gå vidare och ger förebyggande information så att de kan undvika fler skulder. Jag hjälper dem in på rätt väg helt enkelt. När de fått informationen tackar de alltid. Då är de lite mindre ledsna.
Bättre än förväntat
Innan Bacha började som delgivare visste han lite grann om jobbet – att han skulle få åka bil en hel del och möta många människor. Nu, när han jobbat ett tag, säger han att jobbet är bättre än vad han förväntade sig.
– Jobbet är flexibelt och självständigt. Det finns goda möjligheter att utvecklas, till exempel genom kurser. Jag har lärt mig mycket. Men det bästa är att jag får hjälpa människor, att mitt jobb resulterar i något bra.
Ibland hör de Bacha träffar av sig och berättar att de har betalat och löst situationen.
– Det känns fint att få bekräftat att jag har gjort skillnad, både för dem jag träffar och dem som vill ha vår hjälp att få betalt.
Kort om Bacha
Titel: delgivare
Avdelning: Verkställighetsavdelningen
Bakgrund: utbildad i industriell ekonomi. Har tidigare arbetat med turism och försäljning.