Ansökan om att fastställa krav
Om du har skickat in din ansökan om att få ett krav fastställt (betalningsföreläggande eller handräckning), kan du återkalla ansökan innan vi har fattat ett beslut.
Du kan återkalla din ansökan
- via e-tjänsten Förelägganden
- via mejl
- per post.
Återkalla via e-tjänst
Du kan använda e-tjänsten för att återkalla ansökan om
- du är ensam sökande och kravet är riktat mot endast en person eller ett företag
- återkallelsen avser ansökan i sin helhet.
E-tjänsten är tillgänglig för dig som är
- privatperson
- vd för ett företag
- företrädare med ensam firmateckningsrätt.
Återkalla via mejl eller per post
Om du återkallar via mejl eller per post ska du ange
- det målnummer som ansökan har fått hos oss
- namn och person-/organisationsnummer på dig eller ditt företag och på den som ansökan riktas mot.
Du hittar kontaktuppgifter på vår webbplats.
Om du är ombud
Du som är ombud för en sökande
- kan inte använda e-tjänsten för att återkalla en ansökan
- får ett avskrivningsbeslut om sökande väljer att själv återkalla en ansökan.
För ingivare
Du som är ingivare ska i första hand återkalla din ansökan om ett krav via fil.
Beslut om betalningsföreläggande
Du kan också mejla din återkallelse.
Betala avgift trots återkallelse
Även om du återkallar din ansökan om betalningsföreläggande ska du betala avgiften.
Du hittar mer information om avgifter och kostnader på vår webbplats.