Lördagen den 18 oktober mellan 08.00 och 20.00 underhåller vi våra system. Underhållet kan innebära avbrott och störningar i våra e-tjänster.

Stäng

Återkalla din ansökan om ett krav

Du kan ta tillbaka (återkalla) en ansökan om exempelvis betalning, som du har skickat till oss.

Ansökan om att fastställa krav

Om du har skickat in din ansökan om att få ett krav fastställt (betalningsföreläggande eller handräckning), kan du återkalla ansökan innan vi har fattat ett beslut.

Tre sätt att återkalla

Mina sidor – Förelägganden. Mejla oss. Skicka brev till oss.
Mina sidor – Förelägganden. Mejla oss. Skicka brev till oss.

Återkalla via Mina sidor

Du kan återkalla mål om du är

  • privatperson
  • styrelseledamot eller vd och har ensam firmateckningsrätt.

Återkalla via mejl eller per post

Om du återkallar via mejl eller per post ska du ange

  • det målnummer som ansökan har fått hos oss
  • namn och person-/organisations­nummer på dig eller ditt företag och på den som ansökan riktas mot.

Du hittar kontaktuppgifter på vår webbplats.

Skicka brev eller ansökan: Övriga handlingar

Om du är ombud

Du som är ombud för en sökande

  • kan inte använda e-tjänsten för att återkalla en ansökan
  • får ett avskrivningsbeslut om sökande väljer att själv återkalla en ansökan.

För ingivare

Du som är ingivare ska i första hand återkalla din ansökan om ett krav via fil.

Beslut om betalningsföreläggande

Du kan också mejla din återkallelse.

Kontakt för ingivare

Betala avgift trots återkallelse

Även om du återkallar din ansökan om betalningsföreläggande ska du betala avgiften.

Du hittar mer information om avgifter och kostnader på vår webbplats.

Avgifter och kostnader