På vår webbplats använder vi cookies som gör att ditt besök ska fungera bättre. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Mer om cookies.
Om du har en skuld som du inte betalar kan du få en betalningsanmärkning – eller en prick som det ofta kallas. Det är kreditupplysningsföretagen som beslutar om betalningsanmärkningar. Det är också till dem du ska vända dig om du har frågor.
Vill du veta om du har en betalningsanmärkning ska du ta kontakt med ett av kreditupplysningsföretagen. Datainspektionen har en lista över alla kreditupplysningsföretag.
Kreditupplysningsföretag har register med information om personer och företag. Där registreras bland annat uppgifter om inkomst, fastighet och även betalningsanmärkningar. Vissa av uppgifterna hämtar de från oss.
Uppgifterna finns kvar i kreditupplysningsföretagens register olika länge. Vanligtvis finns uppgifter om en privatperson kvar i tre år och om juridiska personer i fem år. Uppgifter om skuldsanering ska försvinna fem år efter dagen den inleddes. Pågår betalningsplanen längre än fem år försvinner uppgiften den dag betalningsplanen är klar.
Mer information och en lista över kreditupplysningsföretagen finns på Datainspektionens webbplats.
En anmärkning kan exempelvis leda till att du inte får lån, kan hyra lägenhet eller teckna telefonabonnemang.
De uppgifter som finns hos oss och som kan ge dig en betalningsanmärkning är exempelvis:
Den 1 december 2018 började nya regler gälla för skulder till staten och kommuner. Det kan exempelvis gälla obetalda skatter, underhållsstöd eller böter, det vi kallar för allmänna mål.
De nya reglerna innebär att uppgifter om dessa skulder inte leder till en betalningsanmärkning förrän du har fått möjlighet att betala eller invända mot kravet.
Detta innebär också att det blir extra viktigt för oss på Kronofogden att utreda din adress, om betalningskravet (avin) kommer i retur. Först efter denna utredning får vi skicka uppgifter till kreditupplysningsföretagen, om skulden fortfarande är obetald när den aviserats på den nya adressen.
Förändringen beror på ändringar i offentlighets- och sekretesslagen samt i kreditupplysningslagen.
Observera att förändringarna bara gäller uppgift om
Under vissa förutsättningar kan du få sekretess på en skuld hos oss. Det innebär att uppgiften inte längre är offentlig, och att vi inte lämnar ut uppgiften. Detta innebär också att kreditupplysningsföretagen ska ta bort den betalningsanmärkning som uppstod när skulden registrerades för indrivning hos oss.
De nya reglerna innebär också att sekretesskyddet förändras – äldre betalda skulder kommer mer sällan att orsaka en betalningsanmärkning när en ny skuld uppstår. I dag kan den som har en gammal betald skuld få en betalningsanmärkning om en ny skuld kommer in inom två år. Med de nya reglerna kommer färre gamla skulder att ”återuppväckas”.
Du behöver oftast inte finnas kvar i våra register om du har hamnat här av misstag. Misstaget kan till exempel vara att du råkade betala på fel sätt eller att den som skickade in skulden till oss inte borde ha gjort det. När vi rättar oriktiga, felaktiga eller missvisande uppgifter i våra register får kreditupplysningsföretagen veta det. De måste då göra en ändring i sina register. Du kan läsa mer om rättelser av registrerade uppgifter på sajten.
Du som är privatperson eller du som har enskild firma kan se dina skulder hos Kronofogden genom att logga in på Mina sidor. För att kunna logga in och använda den digitala tjänsten behöver du ett bank-id.
Blanketter/Trycksaker
Telefonnummer till växel och kundservice:
0771-73 73 00
Måndag-fredag klockan 8-16.