Vilka är orsakerna till att en ansökan om be­tal­nings­fö­re­läg­gande måste komp­let­te­ras?

Det kan finnas flera orsaker till att du behöver komplettera.

Du har

  • inte fyllt i fakturanummer eller annat som kan identifiera kravet, till exempel avtalsdatum eller dag då kravet uppstod
  • inte skrivit förfallodatum för varje krav (observera att sista dag att betala kravet måste ha passerat innan du kan skicka in din ansökan)
  • fyllt i högre ränta än referensräntan plus 8 procent, utan att skriva att du och den som ska betala har avtalat om en högre ränta
  • inte räknat ut den sammanlagda (upplupna) räntan (om räntan gäller flera fakturanummer – räkna ut den sammanlagda räntan till och med ansökningsdagen i din ansökan)
  • inte skrivit datum för varje krav (om du har skickat inkassokrav för flera krav)
  • inte slagit ihop flera förfallna krav enligt inkassolagen
  • inte beskrivit det ursprungliga kravet när din ansökan endast gäller ersättning för inkassokrav. Ansökan ska innehålla uppgift om
    • datum när inkassokravet skickades
    • det ursprungliga kravet
    • när kapitalbeloppet betalades
    • fakturanummer
    • förfallodag.

Har en annan borgenär tagit över kravet från den ursprungliga borgenären, ska det framgå i ansökan vem den ursprungliga borgenären är.

Du hittar mer information om tjänsten här:

Beslut om betalningsföreläggande