”Vi tänker inte så mycket på vad som är mitt eller ditt jobb”

Erkan började på Kronofogden under 90-talets finans- och bostadskris. Det som var tänkt att vara på myndigheten i några månader har nu blivit 30 år – och på vägen hittade han sitt kall på skuldsaneringen.

Erkan, handläggare i skuldsaneringen.

90-talskrisen var en intensiv period, då många som kom i kontakt med Kronofogden riskerade att behöva sälja sin bostad i takt med att räntorna steg.

– Jag var i tjugoårsåldern och tänkte att jag skulle vara här i några månader innan jag pluggade vidare. Men efter ett tag kände jag att jag nog hade hamnat rätt ändå. Vi som jobbar här är intresserade människor och vill hjälpa till. Det har inte förändrats på mina 30 år på myndigheten, säger Erkan.

Efter det intensiva 90-talet på fastighetsförsäljningsenheten bytte Erkan bana inom Kronofogden. Han utbildade sig till kronoinspektör, en mellanhand mellan den som vill få betalt och den som har en skuld.

– Det var lärorikt. Jag jobbade med det i tio år, samtidigt som jag jobbade förebyggande. Jag hade mycket kontakter ute på fältet: med polisen, Tullverket, hyresvärdar, skolor, kommuner och så vidare.

Få tillbaka kontrollen över sin egen ekonomi

Sedan 2007 arbetar Erkan med skuldsanering. Jag bedömer och beslutar om vilka som ska beviljas skuldsanering. Genom åren har han dessutom deltagit i diverse utvecklingsprojekt för att alla som kommer i kontakt med Kronofogden ska få bästa möjliga hjälp.

– Jag har alltid tyckt om mitt jobb, men när jag började jobba med skuldsanering kände jag att jag hittat mitt kall. Att få hjälpa personer få tillbaka kontrollen över sin ekonomi och rehabilitera personer ekonomiskt är något jag brinner för, säger han.

När han blickar tillbaka på sina tre decennier på Kronofogden ser han fortfarande samma driv för att hjälpa människor, men att sätten att göra det på har förändrats.

– Idag jobbar vi mer som en hel enhet och tänker inte så mycket på vad som är mitt eller ditt jobb. Det är viktigt att alla som hör av sig till Kronofogden får rätt stöd och vägledning oavsett var man ringer, säger Erkan.

Sammanhållningen på arbetsplatsen är också något som gör att det fortfarande är kul att gå till jobbet efter 30 år, menar Erkan.

– Vi är ett härligt gäng med bra sammanhållning. Vi kan prata om lite allt möjligt och hjälps alltid åt när någon behöver stöd.

En viktig del av jobbidentiteten

Statstjänstemannarollen är en viktig del av hans jobbidentitet och en orsak till att han stannat så länge. Att vara en del av samhällets ryggrad är ett förtroende han inte tar lätt på.

– Alla har rätt att bli bemötta på ett bra sätt och få den hjälp de behöver. Vi på Kronofogden har alltid haft en viktig roll i att förtroendet för svenska myndigheter ska fortsätta vara högt, konstaterar han.

Kort om Erkan

Titel: handläggare

Avdelning: Skuldsaneringsenheten

Bakgrund: Tidigare arbetat som handläggare på fastighetförsäljningsenheten under 90-talet och som kronoinspektör under 00-talet, men även med verksamhetsutveckling, utbildning och projektledning inom Kronofogden de senaste åren.