På vår webbplats använder vi cookies som gör att ditt besök ska fungera bättre. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Mer om cookies.
Här hittar du kort information om våra e-tjänster. Har du fler frågor får du gärna kontakta oss.
Var ute i god tid med din redovisning för december. Du får gärna skicka dina underlag till oss innan den 16 december så att vi hinner bokföra din betalning före jul.
E-tjänsten Rapportering kan du använda för att meddela vem du ska göra en inbetalning för - även om du inte kan göra avdrag enligt beslutet. Rapportera först i e-tjänsten, när rapporteringen är klar får du ett referensnummer som du ska använda som betalningsinformation när du sedan gör månadens inbetalning.
En gång i månaden ska du betala in beloppet som står i beslutet om utmätning av lön eller ersättning. Varje gång du gör en inbetalning får du ett nytt referensnummer som du då ska använda. Om du har flera anställda med utmätning i lön kan du redovisa en klumpsumma. Via e-tjänsten kan du meddela vilka personer inbetalningen avser och hur mycket av beloppet som redovisas per person.
Det finns inte någon begränsning för hur många anställda du kan redovisa för samtidigt. Du hittar mer hjälp och instruktioner när du är inloggad. Tjänsten stödjer filer av formatet CSV, det vill säga poster som avgränsas med semikolon.
I ett beslut om utmätning i lön/ersättning finns ett förbehållsbelopp angivet. Det beloppet har personen alltid rätt att behålla innan avdrag enligt beslutet ska göras. Förbehållsbeloppet går före utmätningsbeloppet vilket innebär att det är viktigt att du meddelar oss om det inte går att dra av utmätningsbeloppet enligt beslutet. Du kan meddela det via Rapportering och skriv också gärna varför du inte kunnat göra avdraget.
Har du fått en blankett där vi ber dig lämna uppgifter om en persons lön eller ersättning? Då kan du lämna uppgifterna elektroniskt i e-tjänsten Svar på förfrågan. När vi skickar en förfrågan till dig är du skyldig att lämna upplysningar om en person har inkomst i form av lön, pension eller andra ersättningar. Istället för att skicka svaret i blanketten du fått kan du svara på förfrågan här.
Du som lämnar uppgifter för ett företag, en a-kassa eller ett pensionsbolag loggar in med din egen e-legitimation. Bakgrunden är att det inte finns någon e-legitimation för företag, utan bara för enskilda personer.
Du representerar din arbetsgivare, inte dig själv, även när du använder din personliga e-legitimation. Det är alltså företaget du representerar som ansvarar för de uppgifter du lämnar.
Om du har problem med att logga in, prova att stänga alla fönster i din webbläsare och öppna den på nytt. Om det fortfarande inte går, prova om möjligt med en annan webbläsare eller på en annan dator. Hjälper det ändå inte, så kan det bero på en tillfällig störning i e-tjänsternas inloggning. Försök gärna vid ett senare tillfälle i så fall.
Om e-tjänsten ändå inte fungerar för dig, så kan du få hjälp med din rapport om löneutmätning. Skicka då din rapport till oss. Länk till mejladress hittar du i högerspalten. Var noga med att ange företagets namn, organisationsnummer och telefonnummer, tillsammans med listan på de anställda som har löneutmätning.
Hjälpsidor
Blanketter/Trycksaker
Telefonnummer till växel och kundservice:
0771-73 73 00
Måndag-fredag klockan 8-16.