På vår webbplats använder vi cookies som gör att ditt besök ska fungera bättre. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Mer om cookies.

  • Till navigationen
  • Till innehåll
Kronofogden logotyp
Kronofogden logotyp
  • Other languages
  • Lyssna
  • Teckenspråk
  • Ordlista
  • Nyheter
  • Mer om försäljningarna
  • Kontakta oss
  • Tyck till om oss
  • Meny
  • Lyssna på sidan
  • Kontakta oss
  • Sök
    • Auktionstorget
      • Kontakta oss
        • Ringa
        • Skicka e-post
        • Skicka brev
      • Tyck till om oss
      • Nyheter
        • Prenumerera på RSS-flöden
      • Sök
        • Sök i hela webbplatsen
        • Sök fastigheter & bostäder
        • Sök lösöre & fordon
      • Nätauktioner
    • Mer om försäljningarna
      • Aktuella försäljningar
      • Avslutade försäljningar
      • Så här köper du egendom av oss
        • Köpa på auktion
        • Köpa via anbud
        • Köpa på nätauktion
          • Mer information om hur du köper på nätauktion
          • Hur hanterar vi dina personuppgifter om du handlar på våra nätauktioner?
        • Hur du köper en fastighet
          • Mer information vid köp av fastigheter
        • Så här köper du en bostadsrätt
          • Mer information om köp av bostadsrätter
        • Så här köper du fordon
        • Så här köper du lösöre
          • Särskilda villkor för bland annat vapen och alkohol
        • Köpskolan
      • Varför säljer vi egendom?
      • Försäljningsorter
      • Vanliga frågor
      • Visningsinformation
      • Rättslig information
Fastigheter &
bostadsrätter
Till salu:145 objekt
Kommersiella
fastigheter
Till salu:6 objekt
Lösöre & fordon Slagauktion/anbud
Till salu:0 objekt
Lösöre & fordon Nätauktion
Till salu:153 objekt
Fastigheter &
Bostadsrätter
Kommersiella
fastigheter
Lösöre & fordon Nätauktioner
Lösöre & fordon Slagauktion/anbud
Aktuella försäljningar
Avslutade försäljningar
Avslutade nätauktioner
Mer om försäljningarna
  • Aktuella försäljningar
  • Avslutade försäljningar
  • Så här köper du egendom av oss
    • Köpa på auktion
    • Köpa via anbud
    • Köpa på nätauktion
      • Mer information om hur du köper på nätauktion
      • Hur hanterar vi dina personuppgifter om du handlar på våra nätauktioner?
    • Hur du köper en fastighet
      • Mer information vid köp av fastigheter
    • Så här köper du en bostadsrätt
      • Mer information om köp av bostadsrätter
    • Så här köper du fordon
    • Så här köper du lösöre
      • Särskilda villkor för bland annat vapen och alkohol
    • Köpskolan
  • Varför säljer vi egendom?
  • Försäljningsorter
  • Vanliga frågor
  • Visningsinformation
  • Rättslig information
  • Auktionstorget
  • Mer om försäljningarna
  • Så här köper du egendom av oss
  • Köpa på nätauktion
  • Mer information om hur du köper på nätauktion

Mer information om hur du köper på nätauktion

Om du inte hittar svaret på din fråga här får du gärna höra av dig. Du hittar kontaktuppgifter längst ner på sidan.

Ditt konto

Hur blir jag kund?

  • ​Klicka på "Skapa konto" under Mina sidor på budsajten.
  • Klicka på "Gå till registrering".
  • Fyll i formuläret.
  • Godkänn användarvillkoren.
  • Välj "Skapa konto".
  • Därefter får du ett mejl till din angivna e-postadress med en uppmaning om att bekräfta ditt konto. Vilket du gör genom att logga in i auktionssystemet inom 24 timmar. Du får också en verifikationskod via SMS till angivet mobiltelefonnummer som används för att kunna slutföra registreringen

​Jag har glömt mitt lösenord, hur får jag ett nytt?

  • ​Klicka på "Jag har glömt mitt lösenord" under "Logga in".
  • Fyll i din e-postadress samt ordet från bilden som kommer upp. Välj "Skicka".
  • Du får direkt ett mejl med uppgifter om hur du får ett nytt lösenord.

​Hur ändrar jag mina person- och kontaktuppgifter?

Under Mina sidor kan du ändra dina uppgifter. Tänk på att du alltid måste ha en giltig e-postadress och ett svenskt personnummer.

Varför kan jag inte registrera ett nytt konto med samma e-postadress som ett annat konto?

Systemet kan inte hantera två eller fler konton med samma e-postadress.

Varför får jag inget registreringsmejl?

Systemet skickar omgående ett mejl med uppgifter om registrering. De flesta e-postleverantörer har automatisk skräpposthantering. Du bör kontrollera om registreringsmejlet har hamnat i din skräppost. Om du ändå inte kommer åt ditt mejl så kontakta Kronofogdens kundservice. 

​Köpa

​Hur lägger jag bud?

På varje föremål visas ett utropspris och ett startpris. Utropspriset motsvarar vår värdering. Startpriset är alltid lägre än utropspriset och är det lägsta bud som du kan lägga.

På sidan för varje enskilt objekt finns en knapp som heter ”Lägg bud”. När du klickar på den öppnas ett nytt fönster där du skriver in ditt bud. Lägsta möjliga belopp som du kan bjuda är redan ifyllt. Om du vill bjuda det beloppet behöver du bara klicka på ”Lägg ditt bud”. Alla bud är i svenska kronor.

Du kan även lägga ett högre belopp genom att välja ett annat belopp i rullisten. Det kallas för maxbud. Du anger det högsta belopp som du är beredd att betala för objektet. Därefter bjuder systemet automatiskt åt dig upp till ditt maxbud.

När du lagt budet får du en bekräftelseruta. Du kan antingen bekräfta budet eller klicka "Avbryt" för att återgå till budrutan utan att lägga bud. Vill du inte lägga ett bud stänger du sedan budrutan.

Du får ett mejl om någon bjuder över dig. Du kan också följa dina budgivningar under Mina sidor. Kom ihåg att ladda om Mina sidor då och då för att se högsta budet och hur lång tid som är kvar av auktionen. När vi har godtagit ditt bud får du ett mejl från oss om att du har vunnit budgivningen. Därefter får du en faktura med information om hur du betalar.

Kan jag sänka mitt maxbud?

Nej. Ett maxbud är bindande och kan därför inte ångras. Om budgivningen inte når upp till maxbudet betalar du dock enbart det belopp du har vunnit budgivningen med.

Varför förlängdes auktionen när jag lade ett bud?

Om det till exempel är 30 sekunder kvar när du lägger ditt bud förlängs auktionen automatiskt. Om ett nytt bud kommer in när det är mindre än två minuter kvar förlängs nämligen budgivningen till två minuter. Det är för att ge andra budgivare tillfälle att lägga ett motbud. Budgivningen kan alltså avslutas något senare än vad som först angavs.

Varför blir jag överbjuden direkt?

Som budgivare kan du skriva in ett maxbud. Därefter lägger vi automatiskt lägsta möjliga bud åt dig upp till det beloppet du har angett.

I den automatiska budgivningen följer systemet den angivna budstegen. Den fungerar så här:

  • Budgivare A har lagt ett bud på 500 kronor.
  • Du lägger ett bud på 550 kronor.
  • Du får direkt ett meddelande om att du inte leder budgivningen. Det beror på att budgivaren A har lagt ett högre maxbud, till exempel 800 kronor.
  • Du kan fortsätta att höja ditt bud tills att du får ett meddelande om att du leder budgivningen. Om budgivare A har lagt ett maxbud på 800 kronor kommer du alltså att få ett meddelande om att du leder när du bjuder 850 kronor. Du har då bjudit över det maxbud som budgivare A lämnat.

Om du inte vill lägga buden manuellt kan du i stället direkt ange ditt maxbud. Om du i exemplet ovan hade angivit ett maxbud på 1000 kronor hade systemet automatiskt lagt in ditt bud på 850 kronor. Systemet bevakar sedan dina bud upp till 1000 kronor. Du kan inte se de andra budgivarnas maxbud.

Jag bjöd samma belopp som en annan person. Varför vann inte jag?

Lägger två budgivare samma bud så leder den som först lade beloppet som maxbud. Om du bjuder samma belopp som ett tidigare maxbud får du ett meddelande om att du inte leder budgivningen.

Varför vann inte jag när mitt bud var högst?

Vid samtliga våra auktioner måste vi efter att budgivningen är avslutad pröva om vi får sälja egendomen till det högsta budet. Detta kallas för budprövning. I denna prövning ska det högsta budet jämföras mot det angivna utropspriset samt antal budgivare. Budprövningen innebär att vi bedömer om det är sannolikt att vi kan få ett avsevärt högre pris vid ett annat tillfälle. Om vi bedömer att vi kan få det så får vi enligt lag inte sälja.

Varför uppdateras budsidan inte automatiskt?

Du behöver ladda om webbsidan för att se de senaste uppgifterna, till exempel tiden som är kvar och budstatus.

Vad händer om jag blir överbjuden?

I slutet av en auktion är det säkrast om du hela tiden följer budgivningen på Kronofogdens webbplats för nätauktioner. Tänk också på att hela tiden uppdatera sidan för att se om det har kommit in nya bud på föremålet. I regel får även du ett mejl om någon har bjudit över dig, men tyvärr kan vi inte garantera att mejlen alltid kommer fram i tid.

Kan jag ångra mitt bud?

Nej. Lagda bud är alltid bindande vid våra försäljningar. Så snart vi beslutat att det högsta budet kan godtas ska köparen betala och slutföra köpet.

Har jag ångerrätt på det jag köpt hos er?

Nej. Vid våra försäljningar gäller inte ångerrätten och du kan inte lämna tillbaka något du har köpt. Därför är det viktigt att du noga undersöker det du vill köpa. Vi säljer all egendom i befintligt skick och lämnar inga garantier för funktion, ursprung, kvalitet eller äkthet.

Var även uppmärksam på att distansavtalslagen inte gäller vid köp hos oss.

Hur är det med moms?

Buden du lägger ska alltid innefatta moms. I de fall som egendomen ingår i en momsregistrerad verksamhet framgår det av annonsen. Du är välkommen att kontakta vår kundsupport om du har frågor om moms och den specifika egendomen.

Du kan vända dig till Skatteverket om du behöver information om hur du kan göra avdrag för moms i din redovisning.

Betala

Vilka är era betalningsvillkor?

Betalningen för det du ropat in ska vara oss till handa inom två vardagar. Sista dagen för betalning står på din faktura.

Hur betalar jag?

Du betalar det du köpt med kort eller Swish. Vi accepterar inte korten American Express eller Diners Club. Du kan inte betala ditt köp med postväxel eller kontanter.

På Mina sidor klickar du på "Fakturor". Därefter väljer du ”Betala” och följer anvisningarna.

Hur kan jag se att ni har tagit emot min betalning?

På Mina sidor under fliken ”Fakturor” hittar du dina fakturor och betalningar. När en betalning har registrerats skickar vi fakturan till den e-postadress som är knuten till ditt konto, där det framgår att den är betald. Det framgår även på Mina sidor att fakturan är betald.

Avhämtning och frakt

Var hämtar jag det jag har köpt?

Om du inte har beställt frakt sker utlämningen på samma plats där visningen ägde rum. Observera att utlämning endast sker på bestämda dagar och tider. Vid utlämning måste du ha med dig giltig legitimation och en bekräftelse på att du har betalat.

Om du däremot beställt frakt hämtar du upp det du köpt på Postens närmaste utlämningsställe. För tillfället kan vi endast erbjuda frakt inom Sverige.

Kan jag be ett ombud att hämta ut det jag köpt?

Ja, det går bra. Meddela alltid oss i förväg vem som ska hämta ut det du köpt. Ombudet behöver ha med sig en kopia på fakturan, där det framgår att det är betalt samt kunna visa upp giltig legitimation och fullmakt.

Vad händer om jag inte hämtar det jag köpt?

Vi förvarar det du köpt fram till utlämningstillfället som stod i annonsen. Det kostar inget. Om du inte hämtar ut det du köpt skrotas egendomen, även om du har betalat. Innan detta sker får du dock en påminnelse om att hämta ut egendomen

Kan jag följa frakten med kollinummer?

Nej. I dagsläget kan du enbart få en ungefärlig tidsangivelse för när du kan hämta ut egendomen hos Postens utlämningsställe.

Hur beräknas fraktpriser?

Priset för frakten anges i annonsen. Det inkluderar packning, emballering, porto och moms.

Hur lång tid tar frakten?

Vi skickar en gång i veckan. Därefter tar postgången upp till sju dagar.

Ingår försäkring vid frakt?

Nej. Kronofogden erbjuder ingen försäkring. All frakt sker på köparens risk. Vi säljer alla varor i befintligt skick.

Vad gäller vid köp av vapen?

När du har vunnit budgivningen och vi har godkänt ditt bud på ett licenspliktigt vapen ska du omgående ansöka hos Polisen om licens för det vapnet. För att få licens behöver du uppfylla vissa krav. På Polisens webbplats kan du läsa mer om kraven och ladda ner en ansökan om vapenlicens.

Information om vapnet och överlåtaren får du när du kontaktar oss. Vi kan inte skicka vapen hem till dig, utan du behöver själv hämta ut det. För att hämta ut ditt vapen behöver du visa din licens och giltig legitimation.

  • Auktionstorget »
  • Mer om försäljningarna »
  • Så här köper du egendom av oss »
  • Köpa på nätauktion »
  • Mer information om hur du köper på nätauktion

Länkar

  • Kontakta oss

Till Kronofogden.se

Facebook

Hjälpsidor

  1. Köpskolan
  2. Varför säljer Kronofogden?
  3. Våra försäljningsorter
  4. Webbplatskarta

Kontakta oss

  1. Ringa
  2. Skicka brev
  3. Skicka e-post

Blanketter/Trycksaker

  • Ansökan om handräckning efter köp
  • Ansökan om medlemskap i bostadsrättsförening
  • Ansökan om tvångsförsäljning
Kronofogden logotyp sidfot

Du kan ringa Kronofogden på 0771-73 73 00 måndag-fredag klockan 8-16.

Telefonnummer till växel och kundservice:
0771-73 73 00
Måndag-fredag klockan 8-16.