På vår webbplats använder vi cookies som gör att ditt besök ska fungera bättre. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Mer om cookies.
Den som har ett krav, exempelvis att du ska överlämna en viss sak och du inte har gjort det i tid, kan ansöka om vanlig handräckning hos oss.
Vår uppgift är inte att ta ställning till om kravet är riktigt. Vi ska se till att du tar del av kravet. Om du varken gör det som står i kravet eller bestrider det, fastställer vi kravet.
Du får ett brev (föreläggande) med information om kravet tillsammans med ett delgivningskvitto från oss.
Det är viktigt att du skriver på delgivningskvittot och skickar tillbaka det till oss. Du ska göra det oavsett om du tycker att kravet är korrekt eller felaktigt. Underskriften är endast ett bevis om att du mottagit brevet och innebär inte att du tar ställning till kravet.
Om du inte skriver under och skickar delgivningskvittot till oss, kan vi söka upp dig i din bostad eller på din arbetsplats för att delge dig.
När du skrivit på delgivningskvittot har du en viss tid, så kallad förklaringstid, på dig att åtgärda kravet eller bestrida om du tycker att kravet är felaktigt. Förklaringstiden är inom den tid du ska höra av dig till oss om du anser att kravet är felaktigt. Det framgår i brevet hur lång förklaringstiden är – vanligtvis tio dagar.
Om du gör det som begärs i kravet under förklaringstiden bör du skriftligen meddela oss att du har gjort det. Sökanden måste också återkalla sitt krav för att vi inte ska meddela ett beslut (utslag).
Om du inte bestrider eller om sökanden inte återkallar sin ansökan inom förklaringstiden kommer vi att meddela ett utslag. Det innebär att vi fastställer att du är skyldig att göra det sökanden har ansökt om. Ett utslag kan jämföras med en dom.
Om du anser att utslaget är fel kan du ansöka om återvinning av utslaget, det vill säga att en domstol ska ompröva det. Du måste i så fall skriftligen ansöka om återvinning inom en månad från utslagets datum. Om du förlorar i domstolen kan du bli skyldig att betala sökandens rättegångskostnader.
Sökanden kan välja att direkt begära vår hjälp med att verkställa kravet genom att ansöka om verkställighet. I vissa fall väljer sökanden eller hens ombud att begära verkställighet senare. Om ärendet går vidare för verkställighet tillkommer ytterligare kostnader, som du måste betala.
Ett utslag kan resultera i en betalningsanmärkning hos kreditupplysningsföretagen. Det är en uppgift om att du inte har skött dina åtaganden. Det är inte vi som sätter betalningsanmärkningar utan det gör kreditupplysningsföretagen.
Du kan läsa mer om hur det fungerar med betalningsanmärkningar på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats.
Blanketter/Trycksaker
Telefonnummer till växel och kundservice:
0771-73 73 00
Måndag-fredag klockan 8-16.