På vår webbplats använder vi cookies som gör att ditt besök ska fungera bättre. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Mer om cookies.

Kronofogden logotyp

Skuld i utlandet

Om företaget har skulder i andra länder än Sverige som du inte kan betala är det ändå viktigt att du kontaktar dem företaget har skulden till. Tillsammans kan ni kanske komma fram till en lösning.

Om någon utomlands har ett krav mot ditt företag gäller olika regler beroende på vilken typ av skuld det är. I många fall kan borgenären med stöd av internationella överenskommelser begära Kronofogdens hjälp att driva in skulden i Sverige.

Det finns EU-regler, nordiska överenskommelser och andra internationella överenskommelser om verkställighet av både allmänna och enskilda fordringar.

Har ditt företag en skuld till en utländsk myndighet, företag eller person och har fått ett brev från Kronofogden angående indrivning av skulden i Sverige gäller samma regler för omprövning av de som för motsvarande svenska skulder. Vill du överklaga skulden måste du göra det direkt till den utländska instans som utfärdat domen eller beslutet.

Har företaget fått ett betalningsföreläggande från oss som rör en utländsk skuld gäller samma regler som vid svenska betalningsförelägganden. Den utländske sökande kan också ansöka om ett europeiskt betalningsföreläggande mot företaget hos oss. Du hittar mer information om europeiska betalningsföreläggande och svenska betalningsföreläggande i länkarna i rutan Relaterad information.

Utländska skulder omfattas av en svensk skuldsanering på samma villkor som andra skulder. En svensk skuldsanering har dock inte någon rättsverkan utanför Sverige vilket innebär att skuldsaneringen enbart gäller i Sverige.

Kronofogden logotyp sidfot

Du kan ringa Kronofogden på 0771-73 73 00 måndag-fredag klockan 8-18

Telefonnummer till växel och kundservice:
0771-73 73 00
Måndag-fredag klockan 8-18.